14-9-1883 | Herman Cornelis Adolf Paradies wordt in Rotterdam geboren als zoon van Carel Eduard Paradies en Suzanna Willemina Philippina Borghart. Later werkte hij bij Wilton-Fijenoord in Schiedam als schilder-decorateur. 's Avonds ging hij naar de Academie voor Beeldende Kunst. Na het bombardement op Rotterdam in 1940 verhuisde hij naar Schiedam en werd na de oorlog lid van de kunstenaarsvereniging S'45.
Paradies werkt jarenlang in Schiedam als kunstschilder en vereeuwigt vele plekken in die stad.
| |
1917 | Het hoge winstcijfer van Wilton-Fijenoord over 1916 ten bedrage van f.3.935.725,21 biedt gelegenheid de eerste werkzaamheden van het nieuwe terrein te Schiedam niet langer uit te stellen. Reeds dit jaar wordt een begin gemaakt met het baggeren van een haven en kan men de eerste voorbereidingen treffen voor het graven van een vast bouwdok.
| |
september 1921 | In september1921 nadert het dubbele, vaste bouwdok bij Wilton-Fijenoord te Schiedam zijn voltooiïng. Dit geeft de werfcapaciteit een belangrijke uitbreiding op een manier die de technici interesseerde: Twee bouwvloeren van 200 bij 300 meter breedte, tezamen door een schipdeur afgesloten. Voor het te water laten van schepen laat met het bouwdok vollopen, neemt de schipdeur weg en het schip kan uitvaren.
| |
1925 | De directie van Wilton-Fijenoord maakt bekend dat de Koninklijke Pakketvaart Maatschappij (KPM) begin 1925 een viertal vracht- en passagiersschepen heeft besteld. Een opdracht, die gelegenheid biedt het nieuwe bedrijf te Schiedam volledig in te schakelen.
| |
1-5-1925 | De Harmonie Wilton-Fijenoord wordt door personeel van de gelijknamige scheepswerf opgericht.
| |
1-1-1929 | De fusie tussen NV Wilton's Dok- en Werfmaatschappij te Schiedam en de Maatschappij voor Scheeps- en Werktuigbouw te Rotterdam Fijenoord is met terugwerkende kracht een feit. Het fusiecontract is gedateerd 29 juni 1929. De naam van het nieuwe bedrijf is NV Dok- en Werfmaatschappij Wilton-Fijenoord.
| |
2-1-1929 | B en W delen de Gemeenteraad mee dat maatregelen worden getroffen ter verbetering van de verkeersveiligheid op de Vlaardingerdijk ter hoogte van de verlengde Burgemeester Knappertlaan en de toegangsweg naar de werf van Wilton-Fijenoord.
| |
5-1-1929 | Ter gelegenheid van het 75-jarig jubileum van de firma Wilton wordt op de werf te Schiedam een monument onthuld en houdt de directie een receptie op het hoofdkantoor te Rotterdam. Her monument is ontworpen door de heer B. Romein en toont, naast machine-onderdelen in beton, ook een aantal plaquettes in brons aan de zijkanten naar ontwerp van de heer Schellenberg en gegoten door de firma Duchateau. De belangrijkste afbeelding betreft die, op de voorzijde van het monument, van de stichter van het bedrijf, de heer Bartel Wilton sr. en op de achterzijde een en afbeelding van o.m. de Statendam, twee ineengeslagen handen, etc..
| |
16-3-1929 | Eerste proefvaart van de Statendam (1) vanaf de werf van de afbouwer, de Dok- en Werfmaatschappij Wilton-Fijenoord te Schiedam.
| |
18-3-1929 | Bij de Arbeidsbeurs melden zich 160 personen als werkzoekenden, omdat zij na het gereedkomen van de afbouw van het ss Statendam (1) bij Wilton-Fijenoord werkloos geworden zijn.
| |
20-3-1929 | Het bij Wilton-Fijenoord afgebouwde ss Statendam heeft vanaf zaterdag 16 maart 1929 tot vandaag een schitterend geslaagde proeftocht gehouden. De Nieuwe Schiedamsche Courant geeft een uitgebreide beschrijving van dit grootste Nederlandse zeeschip.
| |
3-4-1929 | Tweede proefvaart van het ss Statendam vanaf de Dok- en Werfmaatschappij Wilton-Fijenoord te Schiedam
| |
18-4-1929 | Het Franse ss Foucault van 9975 ton dat in de haven van Le Havre is omgeslagen, wordt in die toestand naar Wilton-Fijenoord in Schiedam gesleept en daar gerepareerd waarna het de naam ss. Hoedic krijgt. Het wordt het grootste reparatiewerk dat Wilton ooit heeft uitgevoerd.
| |
22-4-1929 | Het Franse ss Paris (34.569 ton) dat bij Eddystone aan de grond is gelopen, komt bij Wilton aan om in het grote dok gerepareerd te worden..
| |
8-6-1929 | In de Algemene Vergadering van Aandeelhouders van Wilton's Dok- en Werfmaatschappij wordt het dividend over 1928 bepaald op 7% en wordt de heer C.H. Teschmacher tot directeur benoemd.
| |
25-6-1929 | Bij Wilton-Fijenoord staken zeventig nageljongens voor hoger loon.
| |
29-6-1929 | Door de Werf Wilton-Fijenoord worden ernstige pogingen ondernomen om het tekort aan vaklieden in de metaalindustrie op te heffen o.a. door een eigen bedrijfsschool op te richten.
| |
1-7-1929 | Bij Wilton-Fijenoord schiet tijdens lossingswerkzaamheden een 500 kg wegende balk los. De 36-jarige B.H. D., wonende Kreupelstraat 39, wordt dodelijk getroffen.
| |
2-7-1929 | De werven Wilton en Fijenoord hebben na hun samenwerkingsovereenkomst voor één jaar een voorstel gedaan voor een volledige fusie, die geacht wordt te zijn ingegaan op 1 januari 1929.
| |
31-8-1929 | Aan vier Schiedammers wordt een koninklijke onderscheiding uitgereikt ter gelegenheid van Koninginnedag, waaronder Bartel Wilton sr. die wordt benoemd tot ridder in de orde van de Nederlandschen Leeuw.
| |
11-9-1929 | In een buitengewone algemene vergadering van aandeelhouders van de Mij. voor de Scheeps- en Werktuigbouw Fijenoord NV wordt het voorstel voor de fusie met NV Wilton's Dok- en Werfmaatschappij met algemene stemmen aangenomen.
| |
11-9-1929 | Bij scheepswerf Wilton-Fijenoord ontstaat een conflict na verscherping van het rookverbod. De aanleiding tot deze verscherping is de grote scheepsbrand aan boord van het ss Vimeira bij de Rotterdamse Droogdok Maatschappij op 9 september 1929 waarbij 11 mensen om het leven kwamen.
| |
24-12-1929 | Dezer dagen heeft NV Wilton-Fijenoord het passagiersschip s.s. Hoedic aan de Franse rederij overgedragen. Het schip, dat aanvankelijk de naam Foucault droeg en in april bij Wilton arriveerde, is binnen 8 maanden geheel gerepareerd en omgebouwd.
| |
18-1-1930 | De krant meldt dat er in 1929 in Schiedam 868 zeeschepen arriveerden. Hiervan waren er 205 om te dokken bij Wilton en 299 om te dokken bij de Nieuwe Waterweg.
| |
4-10-1930 | Autofabrikant Henry Ford bezichtigt, na een bezoek aan de scheepswerf Wilton-Fijenoord . de scheepsmotor van een zeeschip in aanbouw voor de Rotterdamse Lloyd. Verder neemt hij een kijkje op het terrein aan de Maasdijk, in verband met zijn plannen tot de stichting van een nieuwe Ford-fabriek in deze omgeving.
| |
5-12-1930 | Sinds enkele dagen verblijft in Schiedam de Russische journalist P.A. Romanof, die als verstekeling aankwam met het s.s. Hilversum, dat bij Wilton-Fijenoord arriveerde. Romanof die Rusland ontvluchtte na veroordeeld te zijn tot 10 jaar dwangarbeid, wil zich in Parijs bij Kerensky aansluiten.
| |
22-4-1931 | Wilton-Fijenoord heeft het jaarverslag over 1930 uitgebracht. De brutowinst van de gecombineerde bedrijven bedraagt f. 3.006.643,-, de nettowinst na afschrijvingen f. 1.998.221,-. Het uit te keren dividend bedraagt voor aandeelhouders Wilton 7% en voor aandeelhouders Fijenoord 10%.
| |
15-9-1931 | De heer J. Eijkenbroek, Vlaardingerdijk 139, viert zijn 25-jarig jubileum bij Wilton-Fijenoord. Hij is daar baas in de koperslagerij en fitterij.
| |
1933 | Het nieuwe hoofdkantoor van Wilton-Fijenoord te Schiedam is gereed. Men heeft de bouw hiervan kunnen bespoedigen door gebruik te maken van een aantal constructies afkomstig van de voormalige modelmakerij van de werf Fijenoord te Rotterdam.
| |
24-6-1933 | De grote timmerloods van Wilton-Fijenoord te Schiedam brandt af. Gelukkig kan men enige werkzaamheden tijdelijk door het bedrijf aan de Westkousdijk laten overnemen.
| |
1934 | In 1934 boekt Wilton te Schiedam weer een aantal van de werf Feijenoord afkomstige aanwinsten: machines voor houtbewerking, een grote stelplaats ter aanvulling van de machinefabriek, enige ovens en kranen, een verzinkerij-installatie en een aantal machines en gereedschappen voor de ketelmakerij.
| |
jan. 1935 | Er wordt bekend gemaakt dat nog deze maand de Rotterdamse Machinefabriek en Scheepswerf van Wilton wordt opgeheven. Een deel van de produktiemiddelen en personeel wordt naar het Schiedamse bedrijf overgebracht. Alleen de gieterij en de timmerwerkplaats blijven aan de Westkousdijk gevestigd.
| |
feb 1935 | Bij Wilton-Fijenoord wordt een opdracht geboekt voor twee motortankschepen van 9.100 ton voor een der maatschappijen van de Koninklijke Shellgroep. De opdracht betekent een verbetering van de werkgelegenheid in een moeilijke periode.
| |
3-10-1936 | Een erkenning voor het vele verdienstelijke werk door Wilton-Fijenoord verricht, kon ook worden gezien in het bezoek van H.M. de Koningin die de werven in Rotterdam en Schiedam bezocht om de nieuwe kruiser Hr.Ms. De Ruyter in dienst te stellen.
| |
31-10-1936 | Hevige ontploffing op de Griekse tanker Petrakis Nomikos, liggend voor reparatie bij Wilton-Fijenoord die 14 mensen het leven kost.
| |
30-6-1937 | Schiedam telt 4429 werkzoekenden, inbegrepen de 104 mannen die tewerkgesteld zijn bij de Rijkswerkverschaffing in Lithoyen, Staphorst en Numansdorp.
Het hogere aantal werklozen wordt (mede) veroorzaakt door het feit dat Wilton-Fijenoord, wegens gebrek aan materiaal, weer enige honderden werklieden ontsloeg.
| |
1938 | Bij Wilton-Fijenoord wordt een personeelsvereniging opgericht, geïnspireerd op het eerder door de directie gewenste personeelsblad, het Wilton-Fijenoord Nieuws. Die uitgave blijkt veel te hebben bijgedragen tot een groeiend solidariteitsgevoel onder delen van het bedrijfspersoneel.
| |
1e kwartaal 1939 | De door de bewapeningswedloop gestimuleerde hausse maakt het gewenst technische voorzieningen te treffen, die voor Wilton-Fijenoord des te urgenter worden als het bedrijf in het begin van 1939 opdracht krijgt voor het bouwen van een kruiser welke de eerder geleverde kruiser in snelheid en bewapening zal moeten overtreffen.
| |
1939 | Het jaar dat aanvankelijk zulke bevredigende aspecten vertoonde, wordt helaas het jaar waarin de Tweede Wereldoorlog begint. Het uitbreken van de vijandelijkheden veroorzaakt direct een terugslag voor de scheepsreparatieafdeling van Wilton-Fijenoord.
| |
29-4-1940 | Op de scheepswerf Wilton-Fijenoord komt de 59-jarige dokknecht J.H.J. uit Rotterdam door een ongeval om het leven.
| |
1-5-1940 | Op de werf Wilton-Fijenoord wordt 's middags de onderzeeboot-mijnenlegger O25 te water gelaten door mevr. A.S. van Erkel-Hamburg. (later gebruiken de Duitsers het schip)
| |
22-5-1940 | Op het ss Westerdam in aanbouw bij Wilton-Fijenoord voor de HAL breekt, vermoedelijk door kortsluiting, brand uit. De schade is betrekkelijk gering en beperkt tot een koelruim. Assistentie wordt verleend door de Schiedamse Brandweer en een drijvende spuit van de Rotterdamse Havendienst.
| |
jul 1940 | Bij de grote Schiedamse bedrijven als Gusto en Wilton-Fijenoord worden al de eerste opdrachten voor de Duitse oorlogsindustrie uitgevoerd.
| |
18-4-1941 | Scheepswerf Wilton-Fijenoord is doelwit van Geallieerde vliegtuigen en daar veroorzaakt de bomaanval enige schade. De meeste bommen vallen echter op burgerwoningen in de Aleidastraat, op de hoek van de Nicolaas Beetsstraat en de Vlaardingerdijk, in de Veenlantstraat en de Nassau Dillenburgstraat. Twee personen worden gedood en vier zwaargewond. De materiële schade is aanzienlijk. Het is het eerste grote bombardement door de Geallieerden. Er zal nog een aantal volgen.
| |
16-7-1941 | Opnieuw een bombardement door Geallieerde vliegtuigen en opnieuw is het doel de scheepsbouwindustrie. Wilton-Fijenoord en Gusto worden aangevallen. Om twee minuten voor vijf in de middag gaan de sirenes. Een kanonneerboot van de Kriegsmarine, liggende bij Gusto, krijgt een voltreffer met als gevolg zes doden en twintig zwaar gewonden. Bij Wilton geen doden maar wel enkele zwaar gewonden. Van hen overlijden er acht zodat het aantal doden veertien bedraagt.
| |
28-8-1941 | Om acht uur 's avonds wordt luchtalarm gegeven. Een aantal Engelse Blenheim vliegtuigen heeft kennelijk opdracht om de Rotterdamse havens en, opnieuw, Wilton-Fijenoord te bombarderen. Op het voor die werf op stroom liggende ss. Westerdam wordt precies in de machinekamer getroffen waardoor het schip in de brand vliegt. Het wordt dan door de werfbrandweer en die van Schiedam zó vol met water gespoten dat het schip kantelt en zinkt. Twee Engelse vliegtuigen worden door de Duitse luchtafweer neergeschoten. Eén komt er brandend op het nieuwe abattoir van Schiedam terecht. De drie bemanningsleden, luitenant J.O. Alexander, sergeant A.J. Hardy J.L. Briggs komen om het leven. Het tweede vliegtuig maakt een noodlanding in de weilanden bij Kethel. Piloot sergeant O'Connel kan het niet goed in de hand houden en het toestel komt met een klap neer en vliegt in brand. Hij en z'n collega's sergeant Saunders en private Robertson worden licht gewond, door de Kethelse dokter Van der Kuij die snel ter plaatse was verbonden en door de Duitsers gevangen genomen en afgevoerd,
| |
27-8-1942 | Bombardement door Geallieerde vliegtuigen op de scheepswerven Wilton-Fijenoord en de Nieuwe Waterweg.
| |
7-9-1942 | Zwaar bombardement door de Geallieerden op de scheepswerf Wilton-Fijenoord met afzwaaiende bommen die o.a. neervallen in de Bosboomlaan. Er vallen in totaal 15 doden waarvan dertien burger, vijf uit één gezin en vier uit een andere familie. Een zeer trieste dag.
| |
1943 | De Duitse bezetter steelt de 1200-tons platenpers van scheepswerf Wilton-Fijenoord. Deze pers is nodig voor het buigen van stalen platen voor scheepsrompen, zodat de werf nu een groot probleem heeft.
| |
4-3-1943 | Scheepswerf Wilton-Fijenoord is opnieuw doelwit van Geallieerde vliegtuigen. Bij het bombardement vallen veertien doden waarvan negen uit Schiedam. Bovendien zijn er twaalf zwaargewonden.
| |
28-3-1943 | Deze zondag is er een van de zwaarste bombardementen door de Geallieerden. Er komen bommen neer op Wilton-Fijenoord en De Nieuwe Waterweg, maar ook op woningen aan de Burgemeester Knappertlaan, de Jan Steenstraat, de Van Ostadelaan, en aan het Frans Halsplein. Er vallen zevenentwintig doden waarvan zestien uit Schiedam, ook nu vier uit één gezin. Er zijn vele tientallen gewonden. Zestien woningen worden totaal vernield, zeventien zwaar beschadigd en negenendertig zodanig beschadigd dat ze ontruimd moeten worden.
| |
14-4-1943 | Het zoveelste bombardement op Wilton-Fijenoord met afzwaaiers in de Julianalaan (toen op bevel van de Duitsers Emmalaan geheten), de Vlaardingerdijk en in de Paulus Potterstraat. Er zijn gelukkig geen slachtoffers, wel veel schade aan huizen.
| |
22-6-1943 | Weer bommen op Wilton-Fijenoord met als gevolg drie doden en twee zwaargewonden.
| |
mei 1945 | Van de zijde van het Militair Gezag wordt meegedeeld dat de directie en de commissarissen van de NV Wilton-Fijenoord geschorst zijn. M.J. Römer is bereid gevonden tijdelijk als beheerder op te treden. Hij blijft ook directeur van het GEB.
| |
19-6-1945 | Bij Wilton-Fijenoord wordt het eerste schip na de Tweede Wereldoorlog voor reparatie opgenomen. Het is het ms. Philip Wouwerman van de Holland-Amerika Lijn.
| |
aug 1945 | De Politieke Opsporingsdienst (POD) in Schiedam overweegt vrouwelijke politieke gevangenen van het interneringskamp op de werf Wilton-Fijenoord over te brengen naar een oud fabrieksgebouw aan de Schie nabij Huis te Riviere. Er zijn thans 170 vrouwelijke en 424 mannelijke gevangenen.
| |
13-9-1945 | Het ms. Westerdam van de Holland Amerika Lijn wordt voor herstel en afbouw naar de werf Wilton-Fijenoord te Schiedam gesleept. Het is een van de schepen waaraan in oorlogstijd langzaam werd voortgebouwd maar na driemaal tot zinken te zijn gebracht en even zoveel keren te zijn gelicht werd dat gestopt.
| |
okt 1945 | Onlangs is de kiel gelegd van het eerste grote schip dat Wilton-Fijenoord na de oorlog gaat bouwen: de Annenkerk voor de Verenigde Nederlandse Scheepvaartmaatschappij (VNS).
| |
3-11-1945 | De arbeiders van Wilton-Fijenoord staan sinds enige tijd een deel van hun vrije tijd af om huishoudelijke artikelen te maken voor getroffen Nederlanders. De directie werkt mee door machines en materiaal beschikbaar te stellen. Van oud materiaal worden stoelen, ledikanten, fluitketels, bussen e.d. gemaakt. Een dezer dagen is de eerste zending aan Volksherstel overgedragen, op een personeelsavond, die Volksherstel aan de arbeiders aanbied.
| |
6-1-1946 | William (Willy) Wilton is 40 jaar directeur van Wilton-Fijenoord. 's Morgens verzamelt het personeel zich in de koffiekamer van het hoofdgebouw. Er wordt een geschenk onder couvert aangeboden, dat bestemd is voor het op te richten fonds voor sociale voorzieningen. 's Middags vindt een officiele receptie plaats voor het zakenleven.
| |
20-3-1946 | De prinsessen Beatrix en Irene zijn in Schiedam. Ze komen geheel onverwacht, alleen de politie is op de hoogte. Om 3 uur arriveren ze onder de hoede van freule Feith in Schiedam en rijden regelrecht door naar Wilton-Fijenoord, waar ze spelen op het marineschip Hr.Ms.Tjerk Hiddes. Als herinnering krijgen ze een model mee van het schip. Om vijf uur vertrekken ze weer.
| |
apr 1946 | Het jaarverslag van Wilton-Fijenoord over 1944 verschijnt. Hierin beschrijft men de situatie op de werf van destijds (met het door de Duitse bezetter stelen van vrijwel alle machines, vernielen van dokken e.d.) en de nog te verrichten werkzaamheden, etc.
| |
7-5-1946 | Op de Grote Markt wordt het feit herdacht, dat in de nacht van 6 op 7 mei 1945 het VIe Bataljon Strijdend Gedeelte (SG) te Schiedam is ontbonden. Een gedeelte van het bataljon onder leiding van majoor P. Mak staat voor het stadhuis aangetreden. Wethouder H. van der Kraan spreekt een dankwoord namens het gemeentebestuur. Bij het monument voor de gevallenen wordt een krans gelegd. In de recreatiezaal van Wilton-Fijenoord komt men bijeen. Notaris Blaisse vertoont een door hemzelf opgenomen film van de bevrijdingsdagen, terwijl oud-burgemeester Bosch een herdenkingstoesprsaak houdt.
Aan alle leden van het VIe Bat. wordt een diploma met een afschrift van de brief van Prins Bernhard aan de Binnenlandse Strijdkrachten (BS), plus een insigne, uitgereikt.
| |
24-6-1946 | Op de werf Wilton-Fijenoord valt een takelblok uit een hijskraan. De heer L. uit Rotterdam komt daarbij om het leven.
| |
28-1-1947 | Stellingmaker A.v an H. valt bij Wilton-Fijenoord van een stelling en overlijdt enige tijd later aan zijn verwondingen.
| |
apr 1947 | Het gemeenteverslag 1945 verschijnt met een terugblik over de jaren 1940-1945, daarin o.a.
- Het Duitse bombardement op de Parallelweg waardoor 34 woningen en een waterstokerij worden vernield en enige doden vallen, op 14 mei 1940.
- De geallieerde bombardementen in 1941, 1942 en 1943
met de scheepswerven Wilton-Fijenoord, Gusto, Nieuwe Waterweg etc. als doelen maar waarvan vooral het westen van Schiedam te lijden had, met vele gewonden en doden
Schiedam telt ca. 500 Schiedamse doden in de oorlog van 1940-1945 waarvan 119 doden door ondervoeding en velen door ontberingen in concentratiekampen, op zee en elders.
De bevolking steeg van 1939 tot eind 1945 met 4178 personen, waarvan 2255 werden verkregen door de toevoeging aan Schiedam van Kethel en Spaland.
| |
4-4-1947 | Er arriveren twintig personeelsleden van de firma Benham en Co uit Wandsworth voor een vierdaags bezoek aan Schiedam, als gast van Glasindustrie Pieterman. Morgen spelen de voetbalelftallen van de bedrijven een wedstrijd (die door Benham met 1-0 werd gewonnen). Vandaag maakt men een boottocht door de havens en wordt Wilton-Fijenoord bezocht.
In oktober brengt Pieterman een tegenbezoek.
| |
24-5-1947 | Op de werf Wilton-Fijenoord arriveert een groep Engelse gasten van de Rediffusion fabrieken uit Wandsworth, die in het kader van de bedrijfsuitwisseling een vierdaags bezoek aan Schiedam brengen, als gast van de personeelsvereniging Wilton. Morgen brengt men een bezoek aan o.a. Volendam en Marken. Maandag zijn er sportwedstrijden, voetbal, tennis en tafeltennis.
| |
6-6-1947 | Zesduizend arbeiders van de werf Wilton-Fijenoord besluiten het werk neer te leggen omdat het toegezegde winstaandeel van 79 werkuren niet wordt uitbetaald. Het college van Rijksbemiddelaars heeft hier bezwaar tegen. De directie heeft het geld reeds klaarliggen. De staking duurt 24 uur. De directie onderhandelt vrijdag met de Rijksbemiddelaars in Den Haag over de uitbetaling van de gratificatie.
| |
jul 1947 | Bij Wilton-Fijenoord wordt ms. Annenkerk te water gelaten.
| |
juli 1947 | Bij Wilton-Fijenoord wordt de Almkerk, het schip waarvoor al in 1945 de kiel werd gelegd, te water gelaten.
| |
okt 1947 | Op last van de advocaat-fiscaal van het Bijzonder Gerechtshof te Den Haag zijn de directeuren T. en M. van Wilton-Fijenoord gearresteerd, omdat gebleken zou zijn dat de werf zich in bezettingstijd vrijwillig zou hebben belast met het maken en monteren van geschut voor de Duitsers.
| |
13-11-1947 | Op de werf Wilton-Fijenoord valt de 48-jarige matroos F. van L. uit Schiedam aan boord van het ss. Leerdam van een hoogte van 13 meter . Hij is op slag dood.
| |
27-11-1947 | Op het terrein van Wilton-Fijenoord wordt het nieuwe zeemanstehuis van The Mission to Seamen geopend in aanwezigheid van reverend Popham Hosford, de Britse chaplain die de sleutel overhandigd krijgt van Wilton-Fijenoord directeur Ir. M.J. Römer en vertegenwoordigers van het Britse en Noorse consulaat.
| |
29-11-1947 | Bij Wilton-Fijenoord valt de 43-jarige ijzerwerker A. K. van een steiger en is op slag dood.
| |
8-12-1947 | Bij Wilton-Fijenoord wordt het ms Garoet te water gelaten. Het schip is gebouwd in het bouwdok en bestemd voor de Koninklijke Rotterdamsche Lloyd.
| |
27-2-1948 | Bij de Rotterdamse Kamer van het Bijzonder Gerechtshof wordt de zaak Collaboratie van de scheepswerf Wilton-Fijenoord behandeld. Verdachten zijn de vier directeuren van de werf, de heren C.H. Teschmacher, F. Muller, A.C. Metzelaar en W. Wilton.
| |
19-3-1948 | De vier oud directeuren van Wilton-Fijenoord worden veroordeeld wegens opzettelijke hulpverlening aan de vijand in de jaren 1940-1945. Hun straf is resp. A.C. Metzelaar, 1 jaar en f. 30.000,-; W. Wilton, f. 30.000,-; C.H. Teschmacher 17 mnd. en f. 50.000,- en F. Muller, 16 mnd. en f. 30.000,- boete.
| |
2-9-1948 | Op het terrein van Wilton-Fijenoord vindt de inwijding plaats van het gebouw van de Mission to Seamen, dat sinds november 1947 in gebruik is. De inwijding geschiedt door bisschop Selwijn van Fulham, geassisteerd door reverend Pophan-Hosford van de Engelse gemeente te Rotterdam.
Tevens wordt de Edith II ingewijd.
| |
11-12-1948 | Bij Wilton-Fijenoord wordt het m.s. Baud, bestemd voor de Koninklijke Pakketvaart Maatschappij te water gelaten.
| |
13-12-1948 | Tegen de werfpolitieagent van Wilton-Fijenoord Cornelis van H., wordt door de advocaat fiscaal van het Haags Bijzonder Gerechtshof, Kamer Rotterdam, 8 jaar geëist. Door zijn toedoen werd de heer Rietveld, een van de Geuzen, door de Duitsers opgepakt die als gevolg daarvan in een concentratiekamp is overleden.
| |
14-3-1949 | Er gaan geruchten dat er bij Wilton-Fijenoord 2200 man ontslagen worden. Volgens Hartkoorn, voorzitter van de Alg. Metaalwerkersbond, is dit allemaal onzin. Wel gaan er 57 man van de reparatie in de wachtgeldregeling omdat de na-oorlogse karweien klaar zijn en er meer overgeschakeld wordt op normale reparaties.
| |
1950-1960 | Victor Julien Trip (1913-1975) schildert de werf Wilton-Fijenoord. Het schilderij bevindt zich in het Maritiem Museum Rotterdam.
| |
1950 | S. van West, één der directeuren van Wilton-Fijenoord geeft zijn mening over het Schiedam van 1950 en de toekomst.
| |
27-1-1950 | Even voor 11 uur ontstaat brand in sectie 5 van het 46.000 ton grote dok van Wilton-Fijenoord. De bedrijfsbrandweer met de Schiedamse brandweer bestrijdt de brand. zeven arbeiders raakten bedwelmd, twee zodanig, dat ze in het Gemeente Ziekenhuis aan de Nassaulaan moeten worden opgenomen.
| |
18-3-1950 | Door het ontploffen van en acetyleenfles ontstaat bij Wilton-Fijenoord brand in de plaatwerkerij. Veel houtwerk en enkele kastjes van personeel gaan in de vlammen op.
| |
11-4-1950 | Tegelijk met dok 4 wordt de nieuwe timmerwerkplaats bij Wilton-Fijenoord in gebruik genomen. Nadat de werkplaatsen voor houtbewerking te Schiedam en Rotterdam beiden door brand waren verwoest, was besloten op de werf in Schiedam een nieuwe moderne timmermanswerkplaats te bouwen.
| |
11-4-1950 | Het herstel van het grootste drijvende dok op het vasteland van Europa (46.000 ton) bij Wilton-Fijenoord, is gereed en het ss. Nieuw Amsterdam van de Holland Amerika-Lijn, maakt er als eerste gebruik van voor een 3-daagse reparatiebeurt.
| |
17-11-1950 | Op twee na stemmen alle gemeenteraadsleden in met het voorstel van B en W om 21 ha grond, gelegen in het Sterrebos, te verkopen aan de N.V. Dok- en Werfmaatschappij Wilton-Fijenoord.
De tegenstemmers zijn K. Bosch (VVD) die de prijs van fl. 15/mtr te laag vindt en het bedrijf te conjunctuurgevoelig en Th.J.L. van den Berg (CHU) die het eveneens een te lage prijs vindt en bovendien de afgespraak om in drie termijnen te betalen slecht noemt i.v.m. de geldontwaarding.
| |
1-12-1950 | De gemeenteraad besluit een belangrijk deel van het Sterrebos te verkopen aan de Dok- en Werfmaatschappij Wilton-Fijenoord waarbij tevens wordt bepaald dat de opbrengst ad. 3.150.000,= gulden, bestemd zullen zijn voor nieuwe recreatieterreinen, volkstuincomplex Vijfsluizen, de Maasboulevard en een 'nieuw stadspark in Kethel'. Voor dat laatste (het later Prinses Beatrixpark) werden één miljoen gulden gereserveerd.
| |
22-3-1952 | De KLM-DC6 Koninin Juliana verongelukt bij Frankfurt. Tot de 46 slachtoffers behoort ook Schiedammer A. de Koning, die voor Wilton-Fijenoord op reis was.
| |
2-4-1952 | Bij Wilton-Fijenoord valt een hijskraan van het 46.000 ton dok van 15 meter hoogte. De kraandrijver komt er van af met een gebroken been en een hersenschudding.
| |
5-4-1952 | Bij Wilton-Fijenoord gaat onder grote belangstelling de Maasdam van de Holland Amerika Lijn te water.
Mevrouw E. Gips, echtgenote van de oud-directeur verricht de doopplechtigheid.
| |
25-4-1952 | Burgemeester Peek deelt aan het begin van de gemeenteraadsvergadering mee, dat het de bedoeling is dat de Koningin omstreeks juni 1952 een officieel bezoek zal brengen aan Schiedam.
Dit bezoek zal samenvallen met de ingebruikname van de kruiser De Ruyter, die bij Wilton-Fijenoord in aanbouw is.
| |
mei 1952 | Wilton-Fijenoord gaat een lasloods bouwen van 97,2 meter lang, 31 meter breed en 22 meter hoog. Een dezer dagen hebben de BAM en de Vries Robbé de opdracht voor de bouw ontvangen. De loods moet binnen 8 maanden gereed zijn.
| |
25-7-1952 | C. Keijzer, chef van de afdeling Sociale Zaken van Wilton-Fijenoord is 25 jaar in dienst bij de scheepswerf. In de ochtend is er gelegenheid voor felicitaties voor de "werf"mensen. 's Middags komen er veel mensen van buiten het bedrijf o.a. van gemeente, politie enz.
| |
29-11-1952 | Bij Wilton-Fijenoord wordt de motortanker Camargue gedoopt door mej. Couran, dochter van de Franse Secretaris-Generaal van Scheepvaart, en uitgevaren nadat haven-aalmoezenier pater Koevoets de plechtige inzegening heeft verricht. Het schip heeft een lengte van 164 meter en werd in het gegraven dok gebouwd.
WF bouwt nog twee zusterschepen.
| |
1953 | Willy Wilton overlijdt, 73 jaar oud. Hij was oud-directeur en jongste zoon van de oprichter van de huidige Dok- en Werfmaatschappij Wilton-Fijenoord.
| |
jan 1953 | In het Wilton-Fijenoord Nieuws van januari 1953 staat dat het bedrijf de opdracht heeft geboekt voor de bouw van de Willem Barendsz', een walvisvaarder met een waterverplaatsing van ca. 44.000 ton en een draagvermogen van 26.400 ton, met twee fabrieksinstallaties. Het schip zal gebouwd worden voor rekening van de Nederlandsche Maatschappij voor de Walvischvaart.
| |
1-2-1953 | In Nederland woedt een zeer zware storm die bekend wordt onder de Stormramp van 1953. Ook in Schiedam wordt daarvan de gevolgen gevoeld en dan vooral in de Gorzen waar straten en huizen onder water komen te staan. Op het terrein van Wilton-Fijenoord richt de storm schade aan. Het vaste dok in aanleg liep vannacht vol, net als enkele werkplaatsen die ook onder water kwamen te staan, met het gevolg dat vele elektromotoren en werktuigen niet meer werkten en stagnaties in de onderhanden werken van enkele weken ontstonden.
| |
7-4-1953 | Na de fabrieksproeftochten (begin maart 1953 gehouden) ligt nu H.Ms. kruiser De Ruyter klaar voor de eerste officiële proeftocht die tot 6 mei zal duren. Vooralsnog is de conclusie dat de technische staf van de Koninklijke Marine en van de bouwer Dok- en Werfmaatschappij Wilton-Fijenoord erin zijn geslaagd een schip voor de Koninklijke Marine te bouwen dat aan alle eisen voldoet.
| |
7-1-1954 | Bij Wilton-Fijenoord, opgericht in 1854, begint het eeuwfeest en burgemeester Peek biedt namens het gemeentebestuur de directie een door de Rotterdamse kunstschilder Karel van Veen geschilderd portret van H.M. de Koningin aan.
| |
20-11-1954 | Bij scheepswerf Wilton-Fijenoord gaat de Willem Barendsz II van de helling. Dit is tot nu toe het grootste Nederlandse schip en meet 44.000 bruto registerton. Het schip is bestemd voor de Nederlandse walvisvaart.
| |
1955 | Er worden sporen van neolitische cultuur zoals een potscherf en een gebruiksvoorwerp uit hertshoorn gevonden in de bouwput voor de bouw van het dubbele droogdok op de scheepswerf Wilton-Fijenoord.
| |
28-5-1955 | Op de werf Wilton-Fijenoord wordt de tanker Bussum voor de Stoomvaart Mij. Oostzee te water gelaten.
| |
8-7-1955 | Tijdens de proefvaart van het walvisverwerkingsschip, gebouwd bij Wilton-Fijenoord, de Willem Barendsz II, heeft wethouder Mr. P. van Bochove ter hoogte van Noordwijk radiotelefonisch contact met het Stadhuis te Schiedam.
| |
13-8-1955 | Op de werf Wilton-Fijenoord wordt Hr.Ms mijnenveger Roermond te water gelaten.
| |
31-12-1955 | Ir.S. van West neemt afscheid als directeur van de Dok- en Werfmaatschappij Wilton-Fijenoord.
| |
1956 | NV Dok- en Werfmaatschappij Wilton-Fijenoord schenkt aan Schiedam een beeld De Verloren Zoon, een werk van Ossip Zadkine.
| |
23-1-1956 | Op de werf Wilton-Fijenoord wordt de tanker Caltex Rotterdam te water gelaten. Tevens wordt een nieuwe personeelskantine ingewijd.
| |
27-1-1956 | De kustmijnenveger Naarden wordt bij de werf Wilton-Fijenoord tewatergelaten.
| |
1-3-1956 | De ondernemingsraad van Wilton-Fijenoord wordt bij verkiezing heden samengesteld uit vier beamten (kantoorpersoneel), één lid van het leidinggevend personeel en eenentwintig leden van het overige personeel. Naar kieslijsten gerekend zijn dat 15 NVV-leden, 2 KAB-leden, 3 CNV leden, 2 van de vrije lijst van ongeorganiseerden en 4 EVC-leden.
| |
12-6-1956 | Op de werf Wilton-Fijenoord wordt het nieuwe passagiersschip Statendam uitgedokt.
| |
7-7-1956 | Op de werf Wilton-Fijenoord wordt onderzeebootjager Hr.Ms. Overijssel tewatergelaten.
| |
18-10-1956 | Het vaste droogdok van Wilton-Fijenoord wordt officieel in gebruik genomen.
| |
23-2-1957 | Prinses Beatrix doopt het door de werf Wilton-Fijenoord, voor de Holland-Amerika Lijn, gebouwde passagiersschip Statendam.
| |
25-1-1962 | Bij de Dok- en Werf Maatschappij Wilton-Fijenoord worden 119 jubilarissen massaal gehuldigd in het Passage Theater. Ir B. Wilton spreekt de jubilarissen toe, waaronder één 50-jarige, dertien 40-jarigen en honderd 25-jarigen. De heer H.W.G. Hoek reikte namens de Ned. Mij van Nijverheid en Handel penningen en getuigschriften uit.
| |
26-1-1962 | In de kantine van Dok- en Werf Mij Wilton-Fijenoord zijn door de heer Ir B. Wilton opnieuw achtentwintig personeelsleden gehuldigd wegens hun 40 en 25-jarig bedrijfsjubileum.
| |
30-1-1962 | Volgens het jaarverslag van Wilton-Fijenoord werden in 1961 1032 schepen onder handen genomen en zijn thans acht grote projecten in uitvoering.
| |
21-3-1962 | Onder oorverdovend geloei en gefluit start de proefvaart van de bij Wilton-Fijenoord voor Shell-Tankers gebouwde tanker Vitrea van 33.000 ton. Dit schip is het eerste type dat de gehele opbouw op het achterschip heeft.
| |
27-3-1962 | Adjunct-directeur K.P. Muilwijk neemt na een 40-jarig dienstverband, afscheid van Wilton-Fijenoord.
| |
31-3-1962 | De heer J. A. Huksloot, 40 jaar in dienst van Wilton-Fijenoord, wordt onderscheiden met de Eremedaille in brons verbonden aan de Orde van Oranje Nassau.
Tevens telt de scheepswerf een twintigtal zilveren jubilarissen. Allen worden toegesproken door directeur ir. O.J. van der Vorm.
| |
9-4-1962 | Bij de werf Wilton-Fijenoord is de orderportefeuille zo ruim gevuld, dat men mede door personeelsgebrek, speciaal in de reparatie-afdeling, orders heeft moeten afwijzen.
| |
13-4-1962 | In de machinekamer van de Noorse tanker Nordpol die sinds 14 maart voor een grote survey aan de werf Wilton-Fijenoord ligt, breekt om 10.00 uur brand uit doordat overspringende vonken van een lasapparaat in olieresten vlamvatten. Persoonlijke ongevallen komen niet voor.
| |
18-4-1962 | Bij de werf Wilton-Fijenoord wordt met goed gevolg het motorschip Grebbedijk naar ontwerp en in opdracht van de Holland-Amerika Lijn, te water gelaten. De doopster van het schip is mevrouw J. Anema van Houten.
| |
7-5-1962 | De Maaskant, een geliefd eindpunt na een wandeling door het Sterrebos aan de Nieuwe Maas én genoemd bos, gaat definitief verdwijnen. De Dok- en Werf Mij. Wilton-Fijenoord gaat er een nieuw dok graven. Alle bomen zijn al gekapt. Vooral het meer dan vijftig jaar oude bos is een verlies voor de Schiedammers. Gelukkig is het Prinses Beatrixpark in Schiedam-Noord, waarvan in 1959 met de aanleg werd gestart, gereed om als vervanging te dienen.
| |
18-5-1962 | Directeur C. J. van Daalen gaat na een 53-jarig dienstverband bij de scheepswerf Wilton-Fijenoord met pensioen.
| |
24-5-1962 | Directeur C.J.A. van Daalen van de Dok- en Werfmaatschappij Wilton-Fijenoord verlaat na 53 jaar het bedrijf. Tijdens een intieme bijeenkomst in de Kantine van het Hoofdkantoor ontvangt hij uit handen van burgemeester J.W. Peek de versierselen behorende bij de benoeming tot Ridder in de Orde van de Nederlandse Leeuw.
De opvolger van de heer Van Daalen is ir. O.J. van der Vorm.
| |
31-7-1962 | Met een anderhalf jaar durende operatie is bij Wilton-Fijenoord het oude dok 2 vergroot door er een sector van 40 meter in het midden aan toe te voegen. Het dok kan nu ook de Statendam herbergen.
| |
31-8-1962 | De heer C. Th. de Jong, wonende aan de Burg. van Haarenlaan 572 is de gouden ere-medaille verbonden aan de Orde van Oranje-Nassau toegekend wegens langdurige en trouwe dienst. De Jong viert vandaag de dag dat hij 40 jaar geleden in dienst trad van de Werf en Dok Mij. Wilton-Fijenoord NV.
| |
31-8-1962 | De heer J. Lammers, tekenaar bij Wilton-Fijenoord, wordt vereerd met de ere-medaille in zilver verbonden aan de Orde van Oranje-Nassau ter gelegenheid van zijn 40-jarig jubileum.
| |
1-9-1962 | Bij Wilton-Fijenoord wordt een groot aantal jubilarissen gehuldigd en onderscheidingen uitgereikt, ter gelegenheid van een 40- of 25-jarig dienstverband.
| |
4-9-1962 | Wilton-Fijenoord maakt bekend dat de bouw van het nieuwe dok 8 ruim 42 maanden zal duren. Het werk is opgedragen aan de NV Ned. Beton Mij. Bato en de Hollandsche Beton Mij. NV. Een drijvende heistelling zal de benodigde palen onder water heien.
| |
5-9-1962 | Arbeiders van Wilton-Fijenoord werken in hun vrije tijd aan de bouw van het fregat De Vogel Struys dat bij het te houden pleinspel ter gelegenheid van het bezoek van H.M. de Koningin Juliana, een belangrijke rol gaat spelen.
| |
27-9-1962 | De directie van Wilton-Fijenoord huldigt een 15-tal jubilarissen ter gelegenheid van hun 40, resp.25-jarig dienstverband. Onder hen bevindt zich zowel kantoor- als fabriekspersoneel
| |
13-10-1962 | De eerste fase bij de bouw van het reuzendok van Wilton-Fijenoord is klaar. Het voormalige recreatieterrein Het Sterrebos maakt plaats voor het grootst gegraven dok in Nederland. Naar verwachting is het vaste dok eind 1965 klaar.
| |
17-10-1962 | De directeur van de VVV is vóór behoud van het door Wilton-Fijenoord gebouwde model van de Vogel Struys dat een groot succes was bij de spelen ter gelegenheid van het bezoek van H.M. koningin Juliana. Volgens hem is dit heel goed te bewaren.
| |
30-10-1962 | De Spaanse consul krijgt f. 3000,- bijeengebracht door de Spaanse arbeiders bij Wilton-Fijenoord in het opleidingscentrum voor buitenlandse arbeiders bij Wilton.
| |
12-12-1962 | Bij Wilton-Fijenoord wordt het m.s. Gorredijk gedoopt als vierde in de serie en start de proefvaart.
| |
22-6-1966 | Prins Bernhard stelt bij scheepswerf Wilton-Fijenoord het zogenoemde reuzendok 8 in werking. Het dok kostte 51 miljoen gulden en is geschikt voor schepen tot 150.000 ton. Het werd ontworpen door ir. F.C. de Weger van Architecten- en Ingenieursbureau De Weger, zetelend in het Shellgebouw aan het Hofplein.
| |
17-6-1988 | In het industriegebied bij de Admiraal de Ruyterstraat, (nabij de scheepswerf Wilton-Fijenoord) wordt de eerste paal geslagen voor een nieuw gebouw van "ITHO", een bedrijf dat zich nu nog bevindt aan de Nieuwe Haven in het voormalige pand van Windhorst.
| |
2006 | De N.V. Dok en Werf Maatschappij Wilton-Fijenoord te Schiedam gaat in surceance van betaling. De werkzaamheden op de werf waren al eerder beeindigd.
| |
5-3-2009 | In Driebergen overlijdt mevrouw Isabelle Jacqueline Julie Jeanne Heyligers in de leeftijd van 97 jaar. Zij was de weduwe van ir. J.E. Woltjer (overleden in 1996), directeur van Wilton-Fijenoord en eerder weduwe van Schout-bij-nacht Karel W.F.M. Doorman (overleden in 1942 tijdens de Slag in de Javazee).
| |
27-5-2011 | Het Gemeentearchief Schiedam brengt in het vervolg op de 1e editie een 2e DVD uit met daarop hoogtepunten uit de Bedrijfsjournaals van Wilton-Fijenoord. Deze 2e DVD bevat nu ook het integrale Bedrijfsjournaal 1976. Tweede voorzitter Ser Louis van de Historische Vereniging Schiedam, tevens vrijwilliger bij het Gemeentearchief, haalt hiermee de Schiedamse kranten, inclusief een foto.
| |
16-1-2016 | Wethouder Houtkamp onthult op de gevel van een flat aan de Nieuwe Damlaan tegenover ontmoetingscentrumn De 5 Molens, de staalgrafiek "Titan 1" van de kunstenaar Jaap de Jonge als herinnering aan de relatie die de wijk Nieuwland had met de scheepswerf Wilton-Fijenoord.
| |