18-7-1929 | J.D. Geeratz viert zijn 25-jarig jubileum als schilder bij de Nederlandsche Spoorwegen, afdeling Weg en Werken.
| |
11-11-1930 | B en W hebben zich nogmaals tot de Minister van Waterstaat en de directie der Ned. Spoorwegen gewend, om de noodtoestand aan de overweg in de Overschiesestraat te verbeteren.
| |
17-12-1930 | De Minister van Waterstaat doet mededeling over een overeenkomst tussen de gemeente Rotterdam en de Nederlandse Spoorwegen. De Gemeente Schiedam protesteert omdat zij in de plannen niet is gekend, terwijl bij doorvoering van het plan, Schiedam geschaad wordt.
| |
17-7-1931 | De Nederlandsche Spoorwegen beginnen met de eerste proeven voor de electrificatie van de spoorlijn Schiedam-Hoek van Holland.
| |
17-9-1931 | De Nederlandse Spoorwegen doen een meetproef met een wagon van een electrische trein op het baanvak Schiedam-Hoek van Holland om de passage van de spoorbrug over de Poldervaart te testen.
| |
21-9-1931 | De heer J. Smit, eerste seinhuiswachter bij de Nederlandse Spoorwegen viert zijn 40-jarig jubileum. Hij trad destijds in dienst bij de HIJSM.
| |
13-1-1932 | In de vestibule van het station van de Nederlandse Spoorwegen (NS) is een automaat geplaatst voor de verkoop van kaartjes voor het buurtverkeer Schiedam - Den Haag v.v. Door een gulden in een gleuf te werpen ontvangt men een kaartje en twee dubbeltjes terug. De automaat zal, als zij goed functioneert, een vlugge bediening van de reizigers kunnen bevorderen.
| |
mei 1946 | De elektriciteitsdraden van de spoorlijn Rotterdam-Schiedam- Maassluis staan weer onder spanning. De dienst verbetert aanzienlijk. Ieder uur rijdt een trein van NS-station Schiedam naar Maassluis. Zes van deze treinen rijden per dag door naar Hoek van Holland.
| |
15-5-1949 | Op het station Schiedam zullen de treinen in het vervolg 1 minuut in plaats van 2 minuten stilstaan. De vertrektijden zijn in verband hiermee 1 minuut vervroegd.
| |
zomer 1953 | Het college van BenW overlegt met de Nederlandse Spoorwegen over ophoging van de spoorweg naar Delft en Hoek van Holland. Voor het traject naar laatstgenoemd station is de NS niet enthousiast...
| |
25-3-1954 | Stationschef 1e klasse der NS te Schiedam, de heer J. Wagenaar, is met ingang van 1 april benoemd tot adj.-hoofdstationschef te Zwolle.
| |
5-4-1954 | De heer Kippesluis, tot dusver stationschef NS te IJmuiden, wordt in die functie te Schiedam geïnstalleerd.
| |
10-9-1954 | Tijdens de gemeenteraadsvergadering deelt wethouder Th.J.L. v.d. Berg mee dat nog dit jaar door de Nederlandse Spoorwegen een begin zal worden gemaakt om de spoorbaan van Delft en van Vlaardingen omhoog te brengen, waarbij tevens de verkeerstunnels gebouwd zullen worden over de Schiedamseweg en bij de 's-Gravelandsekade en dat er bovendien een voetgangers- en rijwieltunnel in het verlengde van de Hogenbanweg komt. Men zal bij dit alles de nodige spoed betrachten zodat verwacht mag worden dat het werk vijf jaar na het begin gereed zal komen. De kosten zullen voor de gemeente resp. f.3.900.000,- en f.600.000,- bedragen. De gemeenteraad besluit hiermee akkoord te gaan.
Door het college van B en W wordt ook besloten contact op te nemen met de gemeente Rotterdam betreffende het verbeteren van de toestand van de Hogebanweg en omgeving.
De Gemeenteraad besluit verder tot vaststelling van de naam Maasboulevard en in beginsel tot de bouw van twee torenflats met in totaal 196 woningen in de omgeving van de Burgemeester van Haarenlaan.
| |
29-12-1954 | De eerste werkzaamheden voor de aanleg van het nieuwe spoorwegemplacement aan het NS-station Schiedam, zijn dezer dagen aanbesteed.
| |
31-12-1955 | Het personeel van de Nederlandse Spoorwegen van het station Schiedam komt in de 2e klas wachtkamer bijeen voor het bijwonen van een korte oudejaarsbijeenkomst. De stationschef geeft er een jaaroverzicht.
| |
2-7-1963 | Opening van het nieuwe stationsgebouw (hal en kantoor) van de Nederlandse Spoorwegen aan het Stationsplein naar ontwerp van architect K. van der Gaast.
| |
5-5-1976 | Het tunneltje onder de spoorbaan Schiedam-Rotterdam dat loopt van de Hogenbanweg naar de voormalige Parallelweg, moet worden hersteld wegens ernstige verzakking. De Nederlandse Spoorwegen zijn bereid de kosten van vernieuwing ad fl. 2,5 miljoen te dragen maar vragen aan de gemeente een bijdrage van fl. 100.000 voor 'verkregen voordeel'. De gemeenteraad gaat hiermee accoord en heeft mede voor aanvullende voorzieningen een krediet van fl. 150.000 verleend.
| |