9-4-1881 | De stoomtram wordt in dienst gesteld op het traject Schiedam Rotterdamsedijk/Broersvest naar de Nieuwe Binnenweg/Westersingel in Rotterdam en vice versa.
| |
5-5-1882 | De eerste rit vindt plaats van de stoomtram die oorspronkelijk van Rotterdam naar Delfshaven reed en nu is doorgetrokken naar de Koemarkt in Schiedam. De exploitatie geschiedt door de Rotterdamsche Tramweg Maatschappij (RTM)
| |
15-10-1900 | Men begint met het afbreken van het bestaande tramhuisje op de hoek van de Rotterdamsedijk en de Buitenhavenweg. Er zal een nieuw gebouwtje verrijzen dat aan de achterzijde in verbinding zal komen met het café van de heer P.J. Slavenburg (later Het Sterretje), die nu weer het nieuwe tramhuisje onder zijn beheer zal krijgen.
| |
17-12-1906 | De stoomtram van Rotterdam naar Schiedam v.v. wordt geëlektrificeerd en voortgezet als lijn 8.
| |
6-6-1940 | RET tramlijn 1 is opgeheven, dit is lijn 8 geworden met de route Schiedam-Delfshaven-Westplein.
| |
10-12-1945 | Op de spitsuren is het op het Koemarktplein een chaos van hollende mensen die met de tram naar Rotterdam willen. De politie tracht hier orde in te scheppen, hetgeen veel mankracht vergt. Thans heeft men de volgende regels vastgesteld. Reizigers voor tramlijn 8 steken eerst de Buitenhavenweg en daarna de Rotterdamsedijk loodrecht naar het plein over, even voorbij de telefooncel. Voor lijn 4 moet men eerst de Hoogstraat recht oversteken en vervolgens voor het pand Broersvest 3 de rijweg oversteken. Vanuit Rotterdam steekt men bij de Singelflat over, daarna de Broersvest tegenover de Passage. De trams vertrekken in de spits vanaf de rotonde, niet vanaf het wachthuisje.
| |
25-2-1950 | Door een trambotsing bij het eindpunt op de Koemarkt is het tramverkeer ongeveer een half uur gestoord. Bij het ongeval raken vijf inzittenden gewond, twee van hen worden naar het ziekenhuis vervoerd maar kunnen later op de avond weer naar huis.
| |
18-2-2018 | Oud wethouder Chris Zijdeveld geeft een blik achter de schermen van 20 jaar wethouderschap (1974-1994), door een vervolg aan zijn lezing van vorig jaar. Hij beschrijft een roerige periode waarin tram en metro naar Schiedam komen, de stadsvernieuwing start, duizenden woningen worden geïsoleerd en Schiedam voorop loopt bij het ontwikkelen van energiezuinige nieuwbouw. De lezing vindt plaats in Jeneverie 't Spul, Hoogstraat 92.
| |