1862 | Door A.F. Smulders wordt in 's- Hertogenbosch aan de Zuid-Willemsvaart een bedrijf opgericht dat later naar Schiedam komt en Gusto zal heten.
| |
1886 | Het bedrijf van A.F. Smulders te Utrecht (later bekend als Gusto in Schiedam) vervaardigt 10 excavateurs (grondgraafmachines) voor de Panamakanaalwerken.
| |
1894 | Aankoop door A.F.Smulders te Utrecht van Scheepswerf De Industrie te Slikkerveer. De machinefabrikant wordt tevens scheepsbouwer.
| |
jul 1905 | A.F. Smulders begint met het neerzetten van fabriek- en kantoorgebouwen op het terrein naast Stearine-Kaarsenfabriek Apollo aan de Nieuwe Waterweg die in 1901 werd verworven voor fl. 1,50 per m2f.
| |
jul 1905 | A.F. Smulders begint een scheepswerf in Schiedam die later bekend wordt als de werf Gusto.
| |
1906 | De werf van A.F. Smulders heeft ruim 650 werknemers in dienst.
| |
1-12-1907 | Willem Elsschot, pseudoniem van Alphonsus Josephus de Ridder (1862-1960), werkt van 1 december 1907 tot 31 augustus 1911 als hoofdcorrespondent op de werf Gusto in Schiedam als handelscorrespondent. Dat bedrijf zal later model staan voor de General Marine and Shipbuilding Company in zijn boek Kaas. Een oudere collega bij Gusto, mejuffrouw Van der Tak, stimuleert hem de kleurrijke verhalen die hij vertelt, op papier te zetten. Hij woont in Rotterdam.
| |
28-12-1912 | De dagbladen Maasbode en Schiebode en De Volksstem ageren tegen het feit dat de fa. Smulders gebiedsuitbreiding wenst tegen een prijs van slechts f. 5,50 per m2. Naast de prijs van de grond achten zij ook de de plek, het SVV-voetbalterrein van 15.000 m2 'noodlottig voor de naaste toekomst van de stad'.
| |
eind 1913 | Van de in 1909 aangelegde 'arbeiderstuinen' zijn er een aantal ten prooi gevallen van de zich uitbreidende industrie in Schiedam. Dus besluit de Gemeenteraad om 63 arbeiderstuinen van elk 750 m2 uit te geven op een terrein tussen de werf Gusto en de Drinkwaterleiding.
| |
18-9-1925 | Koningin Wilhelmina, Prins Hendrik en Prinses Juliana bezoeken Schiedam. Zij worden ontvangen op het stadhuis, maken per open koets een rondrit door de stad en bezoeken de werf Gusto.
| |
17-1-1928 | Bij de werf Gusto verongelukt timmerman J.W. van E., afkomstig uit Vlaardingen, bemanningslid van het ss. Modjokerto, dodelijk door een val in een ruim.
| |
27-2-1928 | De heer J.A. Bosdijk, hoofdbaas bij de werf Gusto van A.F. Smulders viert zijn 35-jarig jubileum.
| |
23-3-1928 | Het personeel van scheepswerf Gusto stemt in met een loonactie wegens achterstand t.o.v. het gemiddeld uurloon voor geschoolde metaalbewerkers. Men eist 5 cent per uur opslag.
| |
27-3-1928 | Loonacties bij scheepswerf Gusto. De gezamenlijke metaalbewerkers-organisaties, de algemene, de RK en de Christelijke, plaatsen zich in een vergadering in gebouw Eendracht achter de actievoerenden. Gezamenlijk wordt een ultimatum aan de directie van de werf gesteld.
| |
25-4-1928 | In een vergadering met de metaalbonden te Rotterdam wijst de heer Conijn, directeur van de Werf Gusto, de eisen voor loonsverhoging af.
| |
5-6-1928 | De Nieuwe Schiedamsche Courant publiceert delen van het jaarverslag 1927 van de Kamer van Koophandel Beneden-Maas met rapporteringen van:
Het distillateursbedrijf in zijn totaal, NV Gistfabriek Hollandia II; Azijnmakerij "De Dubbele Arend"; Frits M. Beukers Verwarmings Mij.; Fontijne Machinefabiek; NV Hadef; Kips & Co.; NV Cornelis Swarttouw Constructie; NV Wilton Machinefabriek en Scheepswerf; Scheepsbouw Mij. Nieuwe Waterweg; Werf Gusto; NV Excelsior Metaalbuizenfabriek; De Nederlandsche Klinknagelfabriek; NV Gebr. Vincent.
| |
15-6-1928 | De heer J. de Wit herdenkt de dag dat hij 50 jaar geleden bij de firma A.F. Smulders, later werf Gusto ging werken.
| |
15-6-1928 | In de smederij van Werf Gusto wordt het 50-jarig bedrijfsjubileum gevierd van Jacob de Wit, waarna hij op kantoor wordt gehuldigd door firmant Frans Smulders.
| |
24-7-1928 | Met werf Gusto komen de vakbonden een loonsverhoging voor het personeel overeen van 2 cent per uur.
| |
21-1-1929 | Bij Werf Gusto wordt baggermolen bouwnummer 628, bestemd voor de Griekse regering, te water gelaten.
| |
13-2-1929 | B en W stellen voor de grond aan de Merwehaven ten westen van de werf Gusto aan de gemeente Rotterdam te verkopen.
| |
1-5-1929 | De heer J. Soeters, chef nachtwaker bij de werf Gusto v/h A.F. Smulders, viert zijn zilveren jubileum.
| |
27-8-1929 | H. Peek, kraanschipper bij de firma Smulders, viert zijn 40-jarig jubileum.
| |
11-12-1929 | Bij de Werf Gusto, Fa. A.F. Smulders, wordt het enkelschroefschip Tobaoli, in aanbouw voor de Koninklijke Pakketvaart Maatschappij (KPM) te Amsterdam, met goed gevolg te water gelaten.
| |
1930 | De werf Gusto is eveneens getroffen door de economische recessie die over de westerse wereld gaat. De directie kan gelukkig deelnemen aan de uitvoering van diverse openbare werken. Zo levert de werf o.m. gedeelten voor de brug over de Waal bij Nijmegen (1933-1936), een gedeelte van de brug over het Hollands Diep (Moerdijk 1936) en een stalen mantel voor de Maastunnel in Rotterdam.
| |
24-1-1930 | Bij de werf Gusto wordt wordt het enkelschroef-motorschip Toglan te water gelaten, gebouwd voor de Koninklijke Pakketvaart Maatschappij (KPM) te Amsterdam.
| |
8-3-1930 | Het ms. Toboali, dat voor de Koninklijke Pakketvaart Maatschappij (KPM) bij scheepswerf Gusto is gebouwd, maakt zijn eerste proeftocht.
| |
5-4-1930 | Bij de werf Gusto worden twee gepatenteerde kiepbare steenlossers met goed gevolg te water gelaten. De bakken zijn bestemd voor Oran in Algiers.
| |
7-4-1930 | Er is een verschil van mening gerezen tussen Wethouder P. de Bruin en de Commissie van Toezicht op het Lager Onderwijs over de taakstelling van genoemde commissie.
| |
10-4-1930 | Bij de werf Gusto wordt met goed gevolg het aldaar voor de Koninklijke Pakketvaart Maatschappij (KPM) gebouwde enkelschroef motorschip Toradja te water gelaten.
| |
22-4-1930 | De heer J. Jongebreur viert zijn 35-jarig jubileum als werknemer bij de werf Gusto in Slikkerveer en Schiedam.
| |
7-5-1930 | De heer J.J.F.M. Smulders, directeur van NV Werf Gusto v/h Fa. A.F. Smulders krijgt bij Koninklijk Besluit toestemming de hem verleende onderscheiding als Ridder in de Orde van het Legioen van Eer van Frankrijk, te aanvaarden.
| |
15-5-1930 | De heer H. Harm, hoofdbedrijfsleider van de afd. scheeps- en constructiebouw bij de werf Gusto, viert zijn zilveren ambtsjubileum.
| |
2-6-1930 | Bij de werf Gusto wordt een stalen kraanponton voor een 300 tons drijvende kraan te water gelaten, die voor een Franse opdrachtgever werd gebouwd.
| |
16-6-1930 | Bij de werf Gusto worden vier jubilea gevierd. De heer J.van Lint viert zijn 40-jarig jubileum en baas Heijmans zijn 45-jarig jubileum. De heren W.Th.A. Janse en W.de Koning vieren hun zilveren jubileum.
| |
8-7-1930 | De heer A. de Keizer, vuurwerker bij de werf Gusto, Fa. Smulders, viert zijn 35-jarig jubileum.
| |
13-11-1930 | N.J. Noorlander viert zijn zilveren jubileum als scheepmaker bij de werf Gusto.
| |
28-12-1930 | De heer J.A. Juijn, assistent magazijn- en verbandmeester bij de werf Gusto viert aldaar zijn zilveren jubileum.
| |
27-1-1931 | Op de werf Gusto wordt het motortankschip Aldegonda te water gelaten, dat gebouwd is voor de NV Ned. Ind. Tank Stoomboot Mij.
| |
27-4-1931 | Bij de werf Gusto Fa. A.F. Smulders gaat een grote stationaire cutterzuiger te water, welke gebouwd is voor een Belgische opdrachtgever.
| |
21-5-1931 | De heer J. van Dusschoten, werkzaam op de afdeling draaierij, viert zijn 25-jarig jubileum bij de werf Gusto.
| |
1-6-1931 | De heer B. Kooijman, kantoorbediende bij de werf Gusto, viert zijn 25-jarig dienstjubileum.
| |
11-6-1931 | Autoriteiten van de Technische Hooge School te Delft, van het Mijnwezen en van het Ministerie van Koloniën bezichtigen de tinbaggermolen Tempilang, welke bij de werf Gusto in aanbouw is.
| |
15-6-1931 | Bij NV Werf Gusto v/h Fa. A.F. Smulders viert A.H. Bokhorst, constructiewerker, zijn zilveren jubileum.
| |
25-6-1931 | De heer W. de Bree viert zijn 25-jarig jubileum als koperslager bij de werf Gusto.
| |
11-7-1931 | Bij NV Werf Gusto worden opnieuw 32 arbeiders wegens slapte ontslagen. De personeelsbezetting is inmiddels van 800 tot 450 man gedaald.
| |
1-8-1931 | De heer J.A.J. den Brinker, kassier bij de werf Gusto, Fa. A.F. Smulders, viert zijn zilveren jubileum. Hij wordt gehuldigd door directeur N.W. Conijn.
| |
29-8-1931 | De heer J.J.F.M. Smulders, voorzitter van de Raad van Bestuur van de Fa. A.F. Smulders, werf Gusto, wordt bij gelegenheid van Koninginnedag benoemd tot Officier in de Orde van Oranje Nassau.
| |
22-9-1931 | Bij de werf Gusto vieren de heren M. Bouthoorn en J.C. Punt, ijzerwerkers, en de heer B. Wiegel, autogeenlasser, hun zilveren jubileum.
| |
25-9-1931 | Bij werf Gusto viert de heer J.H. Moot, machineboorder, zijn zilveren jubileum.
| |
1-7-1939 | De heer C.J. Plat, hoofdboekhouder bij de NV Werf Gusto v.h. Fa. A.F. Smulders herdenkt de dag waarop hij 40 jaar geleden in dienst trad bij de toenmalige Fa. A.F. Smulders.
| |
jul 1940 | Bij de grote Schiedamse bedrijven als Gusto en Wilton-Fijenoord worden al de eerste opdrachten voor de Duitse oorlogsindustrie uitgevoerd.
| |
16-7-1941 | Opnieuw een bombardement door Geallieerde vliegtuigen en opnieuw is het doel de scheepsbouwindustrie. Wilton-Fijenoord en Gusto worden aangevallen. Om twee minuten voor vijf in de middag gaan de sirenes. Een kanonneerboot van de Kriegsmarine, liggende bij Gusto, krijgt een voltreffer met als gevolg zes doden en twintig zwaar gewonden. Bij Wilton geen doden maar wel enkele zwaar gewonden. Van hen overlijden er acht zodat het aantal doden veertien bedraagt.
| |
mei 1945 | Hoewel de schade in het eerste oorlogsjaar meevalt, bevindt de werf Gusto zich in mei 1945 in een "verregaande staat van ontmanteling". In deze periode sluit de werf zich aan bij een groep bedrijven (o.a. Conrad-Stork en L. Smit & Zn.) die later de IHC-Holland vormt (Industriële Handelscombinatie), gericht op research en technische samenwerking.
| |
1-3-1946 | Bij de werf Gusto wordt A. van de Berg, chef van de loonadministratie gehuldigd in verband met zijn 50-jarig dienstverband. Namens de directie voert N.W. Conijn het woord.
| |
22-10-1946 | Bij de werf Gusto wordt de tinbaggermolen Menoembing te water gelaten. De doopplechtigheid wordt verricht door mej. F.J. Luckel, dochter van de directeur van het Technisch Bureau van het Ministerie van Overzeese Gebiedsdelen.
| |
nov 1946 | Op last van de Procureur-Fiscaal bij het Bijzonder Gerechtshof te Den Haag zijn aangehouden en in bewaring gesteld de 59-jarige N.W. C., de 38-jarige H.J.A.M.S. en de 40-jarige C.T. resp. directeuren en bedrijfsleider bij de werf Gusto, op verdenking van collaboratie met de vijand gedurende de bezetting.
| |
3-3-1947 | De bij Gusto gebouwde tinbaggermolen Menoembing vertrekt naar zijn plaats van bestemming. IJsbrekers moesten de molen losmaken. Tevens vertrok van de werf de baggermolen Chunking naar Soerabaja na een opknapbeurt.
| |
apr 1947 | Het gemeenteverslag 1945 verschijnt met een terugblik over de jaren 1940-1945, daarin o.a.
- Het Duitse bombardement op de Parallelweg waardoor 34 woningen en een waterstokerij worden vernield en enige doden vallen, op 14 mei 1940.
- De geallieerde bombardementen in 1941, 1942 en 1943
met de scheepswerven Wilton-Fijenoord, Gusto, Nieuwe Waterweg etc. als doelen maar waarvan vooral het westen van Schiedam te lijden had, met vele gewonden en doden
Schiedam telt ca. 500 Schiedamse doden in de oorlog van 1940-1945 waarvan 119 doden door ondervoeding en velen door ontberingen in concentratiekampen, op zee en elders.
De bevolking steeg van 1939 tot eind 1945 met 4178 personen, waarvan 2255 werden verkregen door de toevoeging aan Schiedam van Kethel en Spaland.
| |
3-6-1947 | Het m.s. Coolhaven wordt bij de werf Gusto te water gelaten.
Het vaartuig is bestemd voor Gebr. van Uden Scheepvaart en Agentuur Mij te Rotterdam.
| |
18-8-1947 | Bij de Rotterdamse Kamer van het Bijzonder Gerechtshof begint de zaak tegen de directie van de werf Gusto.
N.W. C., 1 jaar en 3 maanden + boete van f.30.000,-
H.J.A.M. S., 9 maanden + boete van f.15.000,-
C. T., 9 maanden gevangenisstraf
| |
10-1-1948 | Burgemeester Peek wordt geïnstalleerd als ere-voorzitter van de vereniging Het Mobilisatiekruis in de zaal van de RK Volksbond. De heer Peek ontvangt van voorzitter Heyboer een oorkonde, gemaakt door leden van de schildersvereniging Beati van de werf Gusto. Aanwezig zijn o.a. de generaals b.d. Baron van Voorst tot Voorst en Craemers.
| |
17-7-1948 | Op de Werf Gusto wordt de sleepzuiger MOP 224C te water gelaten. De zuiger is bestemd voor Argentinië. Het schip is 100 meter lang en heeft een laadruimte van 2000 m3.
| |
29-11-1948 | De oude Kippenbrug over de Nieuwe Haven wordt afgebroken. Tot Kerstmis zal er geen verbinding zijn, omdat de gemeente gedurende de werkzaamheden geen pont laat varen. De nieuwe brug wordt bij Gusto gebouwd.
| |
10-2-1949 | Het dagpassagiersschip Rumelihisari wordt bij Gusto te water gelaten. Het schip is gebouwd voor de Turkse staatsrederij. Lengte: 51,1 mtr. Breedte: 8,24 mtr. Aantal passagiers 1150.
| |
12-3-1949 | Bij de werf Gusto wordt een 40 meter lang ponton te water gelaten voor een 150 tons kraan voor de stad Antwerpen. De vrouw van de Antwerpse burgemeester, mevr. Crayebeckse, verricht de plechtigheid.
| |
5-5-1949 | Op de werf Gusto wordt een gedenkteken onthuld ter herinnering aan de 21 personeelsleden die tijdens de Duitse bezetting zijn gevallen. Na 2 minuten stilte in acht genomen te hebben wordt het gedenkteken, een metalen plaat, waarop een liggende figuur met gebroken ketens staat afgebeeld, aangebracht in de muur van het directiegebouw, onthuld.
De onthulling geschiedt door mr. H.Smulders.
| |
mrt 1950 | De Werf Gusto wordt een Naamloze Vennootschap. De leden van de Raad van Beheer zijn het hierover eens, t.w. de heren N.W. Conijn en Mr. H.J.A.M. Smulders. Gusto was voorheen een Commanditaire Vennootschap.
| |
6-3-1950 | De Hoge Commissaris van de Republiek Indonesia Mohammed Rum is aanwezig op de werf Gusto, waarbij hij tijdens de proefvaart van het patrouillevaartuig "Anpok" met nog 5 schepen van hetzelfde type, het schip symbolisch overnam namens de Republikeinse regering.
Het was de eerste order op scheepsbouwgebied, die de Republiek in Holland plaatste.
Drie van de 30 meter lange schepen worden nog afgebouwd bij Gusto.
| |
19-4-1950 | Vanaf de werf Gusto beginnen twee bergingsvaartuigen de reis naar het Suezkanaal: de Castor en de Pollux. Tijdens de oorlog legden de Duitsers beslag op deze schepen en onder de namen Elbe en Flut deden ze dienst in Hamburg en Bremen. Na de oorlog werden ze in desolate toestand teruggevonden en teruggebracht naar de werf Gusto. Thans 10 jaar later zijn ze geheel hersteld en speciaal ingericht voor het lichten van schepen. De schepen waren indertijd besteld voor de Cie Maritime de Canal de Suez.
| |
12-3-1952 | Op de werf Gusto gaat de sleepboot Loire te water.
De doop vindt plaats door mevr. C.P. Langelaar-Lucht, echtgenote van de chef Technische Dienst van L. Smit en Co. Internationale Sleepdienst.
| |
3-5-1952 | Bij de Werf Gusto wordt de tanker Caltex Bengalis te water gelaten. Mevr. H. Smits, echtgenote van de directeur van de NV Ned. Pacific Tankvaart My te Den Haag, doopt het schip .
| |
1-7-1952 | Vanmorgen is aan de Burgemeester van Haarenlaan bij de Vlaardingerdijk ter hoogte van de Jan Steenstraat de eerste paal geslagen voor 24 woningen, die daar voor rekening van het Pensioenfonds van de Werf Gusto worden neergezet. Aanwezig zijn o.a. de aannemer, de fa Bervoets te Rotterdam en ir. van Herwaarden van het architectenbureau Vermeer en van Herwaarden.
| |
22-7-1952 | Bij de Werf Gusto wordt het m.s. Megrez N. te water gelaten. Het schip is voor rekening van Van Nievelt Goudriaan en Co's te Rotterdam gebouwd. De doopplechtigheid wordt verricht door Mevr. Timmer de Jong, echtgenote van een oud-hoofdinspecteur van rederij Van Nievelt.
| |
14-10-1952 | Bij de werf Gusto wordt het m.s. Theano te water gelaten. Het schip is gebouwd voor rekening van de NV Maatschappij Zeevaart te Rotterdam. De doop wordt verricht door mej. A.M. Fontein, dochter van een der directeuren van de Mij Zeevaart.
| |
15-11-1952 | De elfjarige Maria Goudriaan laat de champagnefles vallen tegen de boeg van m.s 'Meres N' bij de werf Gusto. De Meres N werd gebouwd voor Van Nievelt, Goudriaan en Co. Bij de RDM aan de overkant ging bijna tegelijkertijd ook een schip te water.
| |
18-1-1954 | Op de werf Gusto wordt het voor Franse rekening gebouwde kustvaartuig Hugette V te water gelaten.
| |
12-5-1954 | Op de werf Gusto wordt de aldaar gebouwde turbine-electrische slijkopzuiger Louis Perrier te water gelaten. Het is de grootste zandzuiger tot dusver in Europa gebouwd en bestemd voor het op diepte houden van het Suez-kanaal.
| |
22-1-1955 | Het casco van het motorschip Yaracuyll wort op de werf Gusto tewatergelaten.
| |
22-3-1955 | Op de werf Gusto wordt HrMs. mijnenveger Hoogezand te water gelaten.
| |
16-7-1955 | Bij de NV Werf Gusto wordt hopperzuiger Sandon IV te water gelaten. Het gevaarte is bestemd voor Thailand.
| |
26-8-1955 | De heer N.W. Conijn, voorzitter van de Raad van Beheer der NV Werf Gusto, overlijdt in de leeftijd van 68 jaar.
| |
24-3-1956 | Op de Werf Gusto wordt de mijnenveger Drunen te water gelaten.
| |
27-3-1956 | Bij de Werf Gusto wordt het motorvrachtschip Straat Torres te water gelaten.
| |
21-7-1956 | Op de werf Gusto wordt de kustmijnenveger Hr.Ms. Staphorst tewatergelaten.
| |
1-9-1956 | Op de werf Gusto wordt het motorvrachtschip-passagiersschip Bengawan, in aanbouw voor de Republiek Indonesia, te water gelaten.
| |
1956 | De Werf Gusto biedt arbeid aan ruim 1850 werknemers.
| |
1-12-1956 | Bij de NV Werf Gusto wordt het vracht- en passagiersschip Berau, gebouwd voor de Republiek Indonesië, te water gelaten.
| |
1962 | De baggermolen die de firma A.F. Smulders (werf Gusto) in 1902 aan The River Wear Commission"in Londen leverde, wordt na 60 jaar dienst afgedankt, blijkens gegevens in Shipbuilding & Shipping Record dd. 5.4.1962.
| |
1962 | De Werf Gusto, voorheen A.F. Smulders, bestaat 100 jaar. Ter gelegenheid daarvan verschijnt het gedenkboek De Som der Delen, geschreven door Max Dendermonde.
| |
23-5-1962 | Voor rekening van de Humber Handel Mij NV. te Amsterdam wordt op 30 mei van de werf Gusto het koelschip Rida-Paula te water gelaten.
| |
27-6-1962 | De koelschepen Risa-Paula en Inca worden bij de Werf Gusto te water gelaten. In zijn toespraak voorspelt directeur Smulders moeilijke tijden, met specialisatie als uitkomst.
| |
8-8-1962 | Werf Gusto heeft opdracht voor de bouw van de zwaarste bascule-brug van Nederland tot nu toe. Deze brug is bestemd voor Brienenoord, die in 1964 zal reiken van IJsselmonde tot het Kralingse Veer over de Nieuwe Maas.
| |
5-9-1962 | De Werf Gusto bouwt in opdracht van de Nederlandse Staatsmijnen een schoorsteen van chroomnikkelstaal met een hoogte van 175 m.
| |
4-12-1962 | Met de bok Heracles en de bok Simson gereed om bij te springen, wordt een deel van de brugklep voor de Van Brienenoordbrug bij de Gusto te water gelaten.
| |
17-12-1962 | Vanwege een hevige storm rukt de Schiedamse Brandweer 25 maal uit. De machinehal van Werf Gusto dreigt onder water te lopen.
| |
20-11-2002 | Bij inspectie door de ONS en de leden J.M. Kies en R.W. Poels van Historische Vereniging blijkt dat in de voormalige portierswoning van het Slachthuis, tijdelijke opslagplaats van historische materialen waaronder die van de voormalige werf Gusto, zonder braaksporen, alle glas-in-lood-ramen, verder terra-cotta kunstwerken en gesneden consoles gestolen te zijn. De op linnen aangebrachte wandschildering uit de ontvangsthal van de Gusto, vervaardigd door atelier Pictura van Andreas Carl Sommer bleek, naast andere minder belangrijke materialen, nog aanwezig.
| |
2006 | De Stichting Opbouw Schiedam koopt het tegeltableau "Waar eendracht heerst is vreugde". Het betreft een geschenk van het personeel van de werf Gusto aan directeur H.P.A.J. Smulders en diens echtgenote M.A.H.A. Mathysen, aangeboden op 15 mei 1910 t.g.v. hun 25-jarig huwelijk. Het tableau bestaat uit 8x12=96 regels van 10x10 cm naar ontwerp van Leon Senf (1860-1940) en vervaardigd bij de Koninklijke Delftsch Aardewerkfabriek "De Porceleyne Flesch". De heer R. Wiegel tipte de Historische Vereniging Schiedam en S.J. Rosman en S.Ph. Louis deden onderzoek naar de historische oorsprong. Hun conclusie was dat het tableau in Schiedam moest komen. De in de aanvang genoemde Stichting nam deze suggestie over en kocht de tegels waarna er een tableau van werd gemaakt.
| |
11-6-2006 | Ir. A.H.M. (Bob) Smulders, oud-directeur van de Werf Gusto voorheen Fa. A.F. Smulders, later IHC-Gusto, overlijdt in Genève.
| |
29-3-2013 | In het Bezoekerscentrum van de Historische Vereniging Schiedam wordt de foto-tentoonstelling over de scheepswerf Gusto geopend door oud-directeur, ir. Robert Smulders uit Monaco.
De heer Smulders was vanaf 1961 in dienst bij Scheepswerf Gusto v.h. A.F. Smulders te Schiedam. Vanaf 1971 tot eind 1977, (tot de sluiting van de werf) was hij lid van de directie. De engineeringsactiviteiten van toen worden nu voortgezet met als specialisatie Offshore. De naam Gusto blijft bewaard in de naam Gusto Engineering. R. Smulders is oprichter en de eerste president-directeur van SBM Offshore (SBM: afkorting van Single Buoy Moorings), een wereldwijd opererende onderneming, met het hoofdkantoor aan de Karel Doormanweg in Schiedam.
| |
28-12-2016 | De toegangshekken van de voormalige scheepswerf Gusto zijn van Schipluiden overgebracht naar Vlaardingen om ze te repareren waarna ze gezandstraald en geverfd worden in de oorspronkelijk kleuren. Daarna komen ze naar Schiedam waar ze een plek zullen krijgen op een stukje grond waar eens het beroemde bedrijf was gevestigd.
De hekken werden belangeloos door de firma Imtrans uit Vlaardingen vanuit Schipluiden vervoerd.
| |
3-2-2018 | Het Stedelijk Museum Schiedam krijgt van de Stichting Opbouw Schiedam, een historisch tegeltableau geschonken uit 1910 met de titel"Waar eendracht heerscht is vreugde". Het is gemaakt in opdracht van de werknemers van Werf Gusto bij het 25-jarig huwelijk van de zoon van de oprichter van dit bedrijf. Genoemde stichting overhandigt de schenking bij de opening van de tentoonstelling "Wij waren de Gusto".
| |