1280 | De 6 kilometer lange "Nieuwe Vaart" , later Poldervaart genoemd, wordt aangelegd.
| |
ca. 1330 | De Poldervaart wordt gegraven en verbindt nu de Schie met de Maas. In het traject worden vijf uitwateringssluizen gebouwd, de Vrijenbanse, de Hof van Delftse, de Berkelse, de Kethelse en de Pijnackerse sluis. Vandaar de nog bestaande naam Vijf Sluizen bij de Nieuwe Maas op de grens met Vlaardingen.
| |
26-04-1846 | De voorgenomen verlenging van de spoorweg Amsterdam-Haarlem tot aan Rotterdam, begint met de bouw van een spoorbrug over de Poldervaart door ter plekke zand te storten. Na vele moeilijkheden in de veengrond en procedures tegen grondeigenaars (het Laantje van van der Gaag tussen Delft en Schiedam) vorderen de spoorbrug en de spoorweg zodat eind 1847 Rotterdam wordt bereikt.
| |
1863 | Hoogheemraadschap Delfland bouwt voor eigen rekening een gemaal in de Poldervaart bij de Vijfsluizen.
| |
1909 | Zalmvisserij Prins Hendrik is gevestigd aan de Nieuwe Maas tussen de Wiltonhaven en de monding van de Poldervaart.
De staat geeft het terrein in pacht aan een aantal zalmvissers. De gemeente Schiedam was daar overigens niet blij mee omdat men vreesde dat hiermee de gemeentelijke havenplannen gevaar zouden lopen
| |
1920-1925 | In deze jaren ontstaat langzamerhand het Bijdorp bij Kethel tussen de Poldervaart en de spoorbaan Rotterdam-Hoekvan Holland. Na het bouwrijp maken van de grond volgt woningbouw door voornamelijk de gebroeders Johannes en Hendrik Martijnse uit Rotterdam, aan resp. de Westpolderstraat, de Breedestraat, Spoorstraat en de Schietbaanstraat.
(de tweede en derde straatnaam werden in 1941 resp. Burgemeester Verveen- en Spoorbaanstraat)
| |
1928 | Het Hoogheemraadschap van Delfland bouwt keersluizen in de mond van de Poldervaart bij de Schie en de Polderwatering
| |
24-5-1928 | Het Hoogheemraadschap Delfland houdt de aanbesteding aan voor de aanleg van een keersluis in de Poldervaart nabij de Kandelaar.
| |
15-7-1929 | In Kethel is de afsluiting van de Poldervaart van Delflandsboezem gereed gekomen door de keersluis aan het einde van de vaart nabij de Delftsche Schie. Het werk is uitgevoerd onder toezicht van het Hoogheemraadschap Delfland.
| |
22-11-1929 | In de Gemeenteraad van Kethel is een voorstel behandeld tot het in gebruik geven van grond aan Delfland voor de bouw van een hulpbrug als voorlopige vervanging van de Steenen Brug over de Poldervaart in de Schiedamseweg.
| |
30-12-1929 | De Gemeenteraad van Kethel besluit de termijn voor de aanleg van een hulpbrug in plaats van de Steenen Brug tot 15 jaar te verlengen, in verband met de plannen tot aanleg van een Rijksweg Rotterdam-Hoek van Holland, waardoor op 50 meter afstand eveneens een brug over de Poldervaart zou worden aangelegd.
| |
1930 | De Steenenbrug, een gemetselde boogbrug over de Poldervaart wordt gesloopt. Daarvoor in de plaats komt een houten ophaalbrug, de Blauwe Brug.
| |
27-9-1930 | In het Dagblad van Rotterdam zijn de plannen gepubliceerd voor de aanleg van een grote verkeersweg van Rotterdam naar Hoek van Holland, die de Schiedamsche Schie zal kruisen 350 meter ten noorden van de spoorwegbrug en de Poldervaart in Kethel, op 100 meter afstand ten zuiden van de Steenen brug.
| |
4-12-1930 | Nadat men bij de ijsbaan aan de Spieringshoek op tijd gereedgekomen is met de verlichtingsinstallaties, is de bevloeiing van het ijsbaanterrein vanuit de Poldervaart aangevangen.
| |
17-9-1931 | De Nederlandse Spoorwegen doen een meetproef met een wagon van een electrische trein op het baanvak Schiedam-Hoek van Holland om de passage van de spoorbrug over de Poldervaart te testen.
| |
6-5-1949 | B en W beginnen met de onteigening van terreinen ten westen van de Poldervaart voor de aanleg van 15 sportvelden.
| |
jan 1952 | Door de schenking van de heer J.C. Smits krijgt het Stedelijk Museum Schiedam een gekleurde crayontekening van Piet van Wijngaerdt in bezit, voorstellende een gedeelte van de Poldervaart. In oktober 1949 verwierf het museum al een schilderij van deze kunstenaar.
| |
apr 1952 | In de loop van april hoopt men de eerste tuinen in gebruik te nemen van het volkstuinencomplex ten westen van de Poldervaart.
| |
1-6-1952 | De loopbrug over de Poldervaart in de onmiddellijke nabijheid van het stoomgemaal is tijdens de Pinksterdagen in gebruik genomen. Voor de volkstuinders behoort de omweg via de Vijfsluizen tot het verleden.
| |
27-3-1953 | De gemeenteraad neemt het voorstel van BenW over om voor de aanleg van de tweede etappe van een sportveldencomplex achter de Poldervaart, een krediet van 90.000 gulden op te nemen uit het beschikbare bedrag van 218.000.
| |
1959 | De keersluis die in 1928 door het Hoogheemraadschap van Delfland in de Poldervaart bij de Polderwatering werd gebouwd, wordt met schotbalken afgesloten en is de middenopening van een electrisch beweegbare schuif voorzien.
| |
1960 | De Blauwe Brug over de Poldervaart wordt gesloopt en vervangen door een stalen ophaalbrug.
| |
maart 1960 | Het gemeentebestuur wordt bij Koninklijk Besluit gevolmachtigd om over te gaan tot onteigening van de reeds eerder bij K.B. aangewezen percelen ten westen van de Schiedamseweg, nodig voor de aanleg van de toegang tot de te bouwen Sportparkbrug over de Poldervaart
| |
29-5-1962 | De pers meldt dat het voor de aanleg van de nieuwe Rijksweg 20 noodzakelijk is dat de Poldervaart deels moet worden gedempt.
| |
1976 | De stalen ophaalbrug over de Poldervaart wordt gesloopt als overbodig omdat op die plek de Poldervaart wordt gedempt (waarover de Nieuwe Damlaan wordt aangelegd)
| |
24-10-2015 | Vertegenwoordigers van de politieke partijen CDA en SP uit verschillende gemeenten verzamelen handtekeningen tegen de verplaatsing van de geboortezorg uit het Vlietlandziekenhuis in Schiedam naar het St. Franciscus Gasthuis in Rotterdam. Zij doen dit op de brug over de Poldervaart voor het ziekenhuis, vanaf drie uur. Tegen vijven zullen zij de handtekeningen aanbieden aan directeur Karen Kruijthof van Franciscus Gasthuis & Vlietland.
| |