13-6-1598 | Het besluit van de vroedschap tussen de zoutketen en de Hoofdpoort langs de waterkant een kade en straat "van achtijen voeten breet" te maken, maakt de tewaterlating van schepen voor de aldaar gevestigde scheepsbouwers erg moeilijk.
| |
1-7-1836 | Tewaterlating van het schip De Stad Schiedam, van 801 ton op scheepswerf De Nijverheid voor rekening van de Schiedamsche Scheepsreederij.
| |
28-7-1837 | Tewaterlating van de bark "Eendragt" voor rekening van de Schiedamsche Scheepsreederij op werf De Nijverheid.
| |
10-6-1838 | Tewaterlating van de bark Proteus voor de rederij De Groot, Roelants en Co. te Schiedam op scheepswerf De Nijverheid.
| |
18-8-1838 | Tewaterlating van het fregat Willem de Eerste van 474 last of 896 ton, voor de Schiedamsche Scheepsreederij op scheepswerf De Nijverheid.
| |
21-1-1929 | Bij Werf Gusto wordt baggermolen bouwnummer 628, bestemd voor de Griekse regering, te water gelaten.
| |
11-12-1929 | Bij de Werf Gusto, Fa. A.F. Smulders, wordt het enkelschroefschip Tobaoli, in aanbouw voor de Koninklijke Pakketvaart Maatschappij (KPM) te Amsterdam, met goed gevolg te water gelaten.
| |
24-1-1930 | Bij de werf Gusto wordt wordt het enkelschroef-motorschip Toglan te water gelaten, gebouwd voor de Koninklijke Pakketvaart Maatschappij (KPM) te Amsterdam.
| |
5-4-1930 | Bij de werf Gusto worden twee gepatenteerde kiepbare steenlossers met goed gevolg te water gelaten. De bakken zijn bestemd voor Oran in Algiers.
| |
10-4-1930 | Bij de werf Gusto wordt met goed gevolg het aldaar voor de Koninklijke Pakketvaart Maatschappij (KPM) gebouwde enkelschroef motorschip Toradja te water gelaten.
| |
2-6-1930 | Bij de werf Gusto wordt een stalen kraanponton voor een 300 tons drijvende kraan te water gelaten, die voor een Franse opdrachtgever werd gebouwd.
| |
27-1-1931 | Op de werf Gusto wordt het motortankschip Aldegonda te water gelaten, dat gebouwd is voor de NV Ned. Ind. Tank Stoomboot Mij.
| |
27-4-1931 | Bij de werf Gusto Fa. A.F. Smulders gaat een grote stationaire cutterzuiger te water, welke gebouwd is voor een Belgische opdrachtgever.
| |
1-5-1940 | Op de werf Wilton-Fijenoord wordt 's middags de onderzeeboot-mijnenlegger O25 te water gelaten door mevr. A.S. van Erkel-Hamburg. (later gebruiken de Duitsers het schip)
| |
22-10-1946 | Bij de werf Gusto wordt de tinbaggermolen Menoembing te water gelaten. De doopplechtigheid wordt verricht door mej. F.J. Luckel, dochter van de directeur van het Technisch Bureau van het Ministerie van Overzeese Gebiedsdelen.
| |
3-6-1947 | Het m.s. Coolhaven wordt bij de werf Gusto te water gelaten.
Het vaartuig is bestemd voor Gebr. van Uden Scheepvaart en Agentuur Mij te Rotterdam.
| |
jul 1947 | Bij Wilton-Fijenoord wordt ms. Annenkerk te water gelaten.
| |
juli 1947 | Bij Wilton-Fijenoord wordt de Almkerk, het schip waarvoor al in 1945 de kiel werd gelegd, te water gelaten.
| |
8-12-1947 | Bij Wilton-Fijenoord wordt het ms Garoet te water gelaten. Het schip is gebouwd in het bouwdok en bestemd voor de Koninklijke Rotterdamsche Lloyd.
| |
17-7-1948 | Op de Werf Gusto wordt de sleepzuiger MOP 224C te water gelaten. De zuiger is bestemd voor Argentinië. Het schip is 100 meter lang en heeft een laadruimte van 2000 m3.
| |
5-8-1948 | Bij de werf Nieuwe Waterweg wordt voor Rederij van Uden het ss Maashaven te water gelaten na de doop door mevrouw M.M.H. van ' t Hoff-Calou, echtgenote van de president-directeur van Van Uden 's Scheepvaart en Agentuurmij. De lengte van het schip is 137,85 meter, het draagvermogen 9300 ton.
| |
11-12-1948 | Bij Wilton-Fijenoord wordt het m.s. Baud, bestemd voor de Koninklijke Pakketvaart Maatschappij te water gelaten.
| |
10-2-1949 | Het dagpassagiersschip Rumelihisari wordt bij Gusto te water gelaten. Het schip is gebouwd voor de Turkse staatsrederij. Lengte: 51,1 mtr. Breedte: 8,24 mtr. Aantal passagiers 1150.
| |
12-3-1949 | Bij de werf Gusto wordt een 40 meter lang ponton te water gelaten voor een 150 tons kraan voor de stad Antwerpen. De vrouw van de Antwerpse burgemeester, mevr. Crayebeckse, verricht de plechtigheid.
| |
12-3-1952 | Op de werf Gusto gaat de sleepboot Loire te water.
De doop vindt plaats door mevr. C.P. Langelaar-Lucht, echtgenote van de chef Technische Dienst van L. Smit en Co. Internationale Sleepdienst.
| |
5-4-1952 | Bij Wilton-Fijenoord gaat onder grote belangstelling de Maasdam van de Holland Amerika Lijn te water.
Mevrouw E. Gips, echtgenote van de oud-directeur verricht de doopplechtigheid.
| |
3-5-1952 | Bij de Werf Gusto wordt de tanker Caltex Bengalis te water gelaten. Mevr. H. Smits, echtgenote van de directeur van de NV Ned. Pacific Tankvaart My te Den Haag, doopt het schip .
| |
22-7-1952 | Bij de Werf Gusto wordt het m.s. Megrez N. te water gelaten. Het schip is voor rekening van Van Nievelt Goudriaan en Co's te Rotterdam gebouwd. De doopplechtigheid wordt verricht door Mevr. Timmer de Jong, echtgenote van een oud-hoofdinspecteur van rederij Van Nievelt.
| |
14-10-1952 | Bij de werf Gusto wordt het m.s. Theano te water gelaten. Het schip is gebouwd voor rekening van de NV Maatschappij Zeevaart te Rotterdam. De doop wordt verricht door mej. A.M. Fontein, dochter van een der directeuren van de Mij Zeevaart.
| |
15-11-1952 | De elfjarige Maria Goudriaan laat de champagnefles vallen tegen de boeg van m.s 'Meres N' bij de werf Gusto. De Meres N werd gebouwd voor Van Nievelt, Goudriaan en Co. Bij de RDM aan de overkant ging bijna tegelijkertijd ook een schip te water.
| |
29-11-1952 | Bij Wilton-Fijenoord wordt de motortanker Camargue gedoopt door mej. Couran, dochter van de Franse Secretaris-Generaal van Scheepvaart, en uitgevaren nadat haven-aalmoezenier pater Koevoets de plechtige inzegening heeft verricht. Het schip heeft een lengte van 164 meter en werd in het gegraven dok gebouwd.
WF bouwt nog twee zusterschepen.
| |
18-1-1954 | Op de werf Gusto wordt het voor Franse rekening gebouwde kustvaartuig Hugette V te water gelaten.
| |
12-5-1954 | Op de werf Gusto wordt de aldaar gebouwde turbine-electrische slijkopzuiger Louis Perrier te water gelaten. Het is de grootste zandzuiger tot dusver in Europa gebouwd en bestemd voor het op diepte houden van het Suez-kanaal.
| |
22-3-1955 | Op de werf Gusto wordt HrMs. mijnenveger Hoogezand te water gelaten.
| |
28-5-1955 | Op de werf Wilton-Fijenoord wordt de tanker Bussum voor de Stoomvaart Mij. Oostzee te water gelaten.
| |
16-7-1955 | Bij de NV Werf Gusto wordt hopperzuiger Sandon IV te water gelaten. Het gevaarte is bestemd voor Thailand.
| |
13-8-1955 | Op de werf Wilton-Fijenoord wordt Hr.Ms mijnenveger Roermond te water gelaten.
| |
12-10-1955 | Bij scheepswerf De Hoop aan de Schiedamse Schie (Overschieseweg) wordt het motortankschip Peter te water gelaten.
| |
23-1-1956 | Op de werf Wilton-Fijenoord wordt de tanker Caltex Rotterdam te water gelaten. Tevens wordt een nieuwe personeelskantine ingewijd.
| |
27-1-1956 | De kustmijnenveger Naarden wordt bij de werf Wilton-Fijenoord tewatergelaten.
| |
24-3-1956 | Op de Werf Gusto wordt de mijnenveger Drunen te water gelaten.
| |
27-3-1956 | Bij de Werf Gusto wordt het motorvrachtschip Straat Torres te water gelaten.
| |
28-4-1956 | Bij de NV Scheepsbouw Mij. De Hoop wordt het 70-ton zware olietankschip de Purfina 29 met behulp van twee bokken in het water van de Schiedamse Schie gezet.
| |
7-7-1956 | Op de werf Wilton-Fijenoord wordt onderzeebootjager Hr.Ms. Overijssel tewatergelaten.
| |
21-7-1956 | Op de werf Gusto wordt de kustmijnenveger Hr.Ms. Staphorst tewatergelaten.
| |
1-9-1956 | Op de werf Gusto wordt het motorvrachtschip-passagiersschip Bengawan, in aanbouw voor de Republiek Indonesia, te water gelaten.
| |
1-12-1956 | Bij de NV Werf Gusto wordt het vracht- en passagiersschip Berau, gebouwd voor de Republiek Indonesië, te water gelaten.
| |
18-4-1962 | Bij de werf Wilton-Fijenoord wordt met goed gevolg het motorschip Grebbedijk naar ontwerp en in opdracht van de Holland-Amerika Lijn, te water gelaten. De doopster van het schip is mevrouw J. Anema van Houten.
| |
23-5-1962 | Voor rekening van de Humber Handel Mij NV. te Amsterdam wordt op 30 mei van de werf Gusto het koelschip Rida-Paula te water gelaten.
| |