5-5-1882 | De eerste rit vindt plaats van de stoomtram die oorspronkelijk van Rotterdam naar Delfshaven reed en nu is doorgetrokken naar de Koemarkt in Schiedam. De exploitatie geschiedt door de Rotterdamsche Tramweg Maatschappij (RTM)
| |
februari 1911 | De grote verliezen lijdende Schiedamsche Tramweg Maatschappij (STM) wordt overgenomen door de Rotterdamse Tramweg Maatschappij (RTM)
| |
15-10-1927 | Trammaatschappij RETM wordt overgenomen door de Gemeente Rotterdam en gaat Rotterdamsche Electrische Tram (RET) heten. Dus ook de lijndienst naar Schiedam wordt nu door de RET geëxploiteerd.
| |
23-1-1928 | Om ongeveer 20.30 is op de Rotterdamsedijk nabij het "Rode Hek" een autobus van de treindienst frontaal op een tram van lijn acht gebotst. Er is zeer veel materiële schade en grote vertraging. Beide bestuurders zijn slechts lichtgewond.
| |
25-6-1928 | De Rotterdamsche Electrische Tram (RET) overweegt de kleuren van de trams, nu nog bruin en blauw, t.w. van de veiligheid te wijzigen. Een proeftram is uitgevoerd in geel, met een rood RET-monogram.
| |
30-7-1929 | De Nieuwe Schiedamsche Courant beschrijft het nieuwe materieel van de Rotterdamse Electrische Tram (RET) dat volgende week op de diensten naar Schiedam wordt ingezet.
| |
1-8-1929 | Op lijn 8 wordt door de RET het eerste moderne vierassige motorrijtuig - nr. 436, met middenbalkon - in dienst gesteld .
| |
1-11-1929 | Lijn 4 van de RET wordt van het Marconiplein doorgetrokken naar Schiedam, zodat er nu, samen met lijn 8, een dubbele tramverbinding met Rotterdam bestaat.
| |
1930 | De Nieuwe Schiedamsche Courant memoreert de volgende gebeurtenissen en ontwikkelingen in Schiedam gedurende het jaar 1930.
- 50.000e inwoner
- gestadige bevolkingsgroei (4500 zielen)
- toename werkverschaffing tot 200 deelnemers
- verlaging gemeentelijke inkomstenbelasting met 45%
- oprichting vereniging Hoogstraatbelangen in winkelweek 11/10-18/10
- onbewoonbaarverklaring van 148 woningen
- opruiming oude landhoofden Koemarktbrug
- RET-busdiensten in Schiedam
- f. 5.000,- voor [onleesbaar] Noordmolenstraat-kade
- bouw nieuwe brandweerkazerne
- verbreding Rotterdamschedijk
- handhaving aantal drankvergunningen op 75 ondanks bevolkingstoename
- subsidiëring kindervakantiespelen,
- bouw van nieuwe scholen in oude en nieuwe wijken,
- oprichting Groene Kruis,
- oprichting Vereniging Schiedam West,
- oprichting SBLO,
- oprichting Comité Sportfondsenbad,
- aanleg haventje west in het Sterrebos,
- vervanging directie St. Jacobs Gasthuis,
- vergroting van de houthandel Van de Wetering aan het verlengde van de Westerhaven,
- sloop oude panden Broersvest O.Z.
- opening nieuwe begraafplaats,
- opening Corner House op het Rubensplein,
- verhoging accijns op sterke drank met 10%,
- grote brand bij kurkenfabriek L. v.d. Toorn.
| |
16-4-1930 | De RET gaat met een bus proefrijden in Schiedam, mogelijk met het voornemen de werkingssfeer van haar busbedrijf tot Schiedam uit te breiden.
| |
2-5-1930 | B en W hebben in een schrijven aan de raad medegedeeld dat zij met de RET zijn overeengekomen aan hen de belangrijkste concessies te verlenen voor de vervoersverbindingen in onze gemeente. De concessies van autobusdiensten van Leeuwen en Kapel worden ingetrokken, die van van der Ende en Willemsen worden aangepast.
| |
2-5-1930 | De gemeenteraad heeft de navolgende onderwerpen behandeld:
- het monopolie van de RET
- indirect krediet aan de Vrijwillige Landstorm
- de Vlaardingse tol
- de vermenigvuldigingsfactor voor de de plaatselijke directe belastingen.
- diverse benoemingen.
| |
3-5-1930 | Ingevolge de overeenkomst tussen de Gemeente en de RET worden nieuwe buslijnen en nieuwe routes vastgesteld voor de trajecten Rubensplein-Station en Rozenburgerplein-Station.
| |
9-5-1930 | Naar aanleiding van de overeenkomst van de gemeente met de RET hebben de gemeenteraadsleden B.G. Hoogendam en H. van der Kraan aan B en W vragen gesteld over de 100% verhoging van de abonnementen en over een eventuele overname door de RET van chauffeurs van de opgeheven autobus-ondernemingen.
| |
12-5-1930 | De gemeente en de RET zijn tot overeenstemming gekomen over de exploitatie van 3 locale buslijnen als toevoerlijn voor de tramlijnen 4 en 8. De gemeente Rotterdam verstrekt een krediet van f. 102.000,- voor de aanschaf van de hiervoor benodigde 6 autobussen.
| |
10-6-1930 | In antwoord op schriftelijke vragen van de raadsleden Van der Kraan en B.G. Hoogendam over de vermeende 100% verhoging van de prijs voor een maandabonnement van de RET gesteld t.o. de prijs van een maandabonnement op de bus van Van der Ende, schrijven B en W dat de werkelijke verhoging slechts 27,5 % bedraagt waarvoor bovendien ook op zaterdag en zondag mag worden gereden.
| |
16-6-1930 | De RET start met de exploitatie van de drie stadsbuslijnen. Deze stadslijnen worden aangeduid met de letters K, L en M.
| |
9-10-1930 | De dienstregelingen van RET-tramlijnen 4 en 8 worden uitgebreid. Om de andere dag worden deze trams voorzien van een bijwagen en in de spitsuren is er een zes minuten dienst.
| |
3-9-1931 | De RET heeft opmetingen gedaan in de Burgemeester Knappertlaan in verband met een eventuele doortrekking van tramlijn 8 van de Koemarkt naar de Vlaardingerdijk.
| |
6-10-1931 | De 5-jarig A. Heesbeen uit de IJsselmondesestraat komt door het plotseling oversteken van de Nieuwe Maasstraat onder een RET-bus terecht. Het rechterbeen van het meisje wordt verbrijzeld.
| |
17-5-1940 | Sedert vrijdag rijden de tramlijnen 1 en 4 van de RET weer tussen Schiedam en Rotterdam. De bussen rijden nog niet.
| |
21-5-1940 | De spoorlijn tussen Delft en Schiedam is niet bruikbaar, maar wordt zo spoedig mogelijk hersteld. Eventueel kan men met buslijn D van de RET naar Delft en vandaar per trein naar Amsterdam. De spoorlijn Schiedam-Vlaardingen is hersteld.
(Onduidelijk is of dit een sabotage-actie van de Geuzen is geweest.)
| |
28-5-1940 | Het Departement van Handel, Nijverheid en Scheepvaart publiceert een lijst van wijziging der ontheffing op het verbruik van motorbrandstof wegens:
1. Opheffing autobusdienst Maassluis, Vlaardingen, Schiedam, Rotterdam door NV Evag en NV Vaom.
2. Beperking autobusdienst Van der Ende tot alleen Schiedam.
3. Alle RET bussen verdwijnen uit Schiedam, Van der Ende neemt deze over.
| |
29-5-1940 | De RET-bussen K en M zijn uit het stadsverkeer verdwenen. Opheffing Schiedam West-Rotterdam Centrum door de busdienst van Van der Ende. Van der Ende verzorgt wel de diensten in Schiedam. Opheffing van de Vlaardingse autobusdiensten van Maassluis-Rotterdam. RET-bus L Kethel-Hillegersberg blijft rijden. (31 mei ingekrompen tot Kethel RK Kerk-Schiedam Station
Van der Ende rijdt ook een 20 minutendienst Rubensplein-Station NS
10 minutendienst Rubensplein-Koemarkt
20 minutendienst Rozenburgerplein-Koemarkt
met in totaal 4 bussen.
| |
1-6-1940 | De NV EVAG en NV VAOM verkrijgen vergunning voor een autobusdienst Vlaardingen-Schiedam. Hedenmorgen is de dienst ingegaan. De RET heeft toestemming gekregen voor een busdienst Kethel-Schiedam (NS-station).
| |
6-6-1940 | RET tramlijn 1 is opgeheven, dit is lijn 8 geworden met de route Schiedam-Delfshaven-Westplein.
| |
7-8-1940 | Het blijkt dat het verstrekken van vier vergunningen aan busmaatschappij Van der Ende voor het rijden van vier bussen op alle Schiedamsche trajecten, op een vergissing berust. Een controleur van de rijksinspectie heeft nu de fa. Van der Ende aanzegging gedaan tot inlevering van drie vergunningen, hetgeen onmiddellijk gebeurde. De RET rijdt nu de diensten alleen of samen met Van der Ende.
| |
7-8-1940 | Manifestcomité van actie Van der Ende tegenover de RET: 'Aan de burgerij van Schiedam. Sinds geruime tijd heerst hier ter stede een heftige verontwaardiging onder het publiek over de laakbare manier, waarop de busonderneming van der Ende door de RET langzaam maar zeker wordt doodgedrukt....enz.' Men kan zijn sympathie met Van der Ende betuigen.
| |
13-8-1940 | Busonderneming Van der Ende heeft een uitgebreid onderhoud met de directeur van de RET. Hierin komen aan de orde de conflicten tussen beiden, de achtergronden enz.
| |
26-8-1940 | Publicatie van een Open Brief van het Comité van Actie tot het behoud van Van der Ende's Autobusonderneming aan de directeur van de RET. Hierin worden 6 vragen geformuleerd.
| |
28-8-1940 | De krant ontvangt diverse sympathiebetuigingen over busonderneming Van der Ende, zoals:
Elf jaar tevreden abonnee (van lijn van vd. Ende)
Steeds op tijd.
De gele bus (van de RET) ligt ons nu eenmaal niet.
De klant is koning.
De mening van een vooraanstaand burger is: 'Ik haast mij mijn instemming met uw actie te betuigen'.
| |
8-6-1945 | Tramlijn 8 van de RET (Schiedam - Coolsingel) rijdt weer. Het publiek kan deze lijn gebruiken 's morgens van acht uur tot half tien en 'smiddags van half vier tot zes uur. Op zaterdag van acht uur tot half tien en van twaalf tot veertien uur. 's Zondags wordt voorlopig niet gereden. Er wordt een beroep op het publiek gedaan, zich inschikkelijk te gedragen en de wachthuisjes netjes te houden.
| |
1-10-1945 | Tramlijn 4 van de RET die de route Schiedam-Koemarkt- Station Maas rijdt en v.v., zal weer zo spoedig mogelijk beginnen.
| |
nov 1946 | De commissie Vergunningen Personenvervoer verleent aan de RET vergunning tot uitoefening van busdiensten binnen de gemeente Schiedam. Er is de RET verzocht zo spoedig mogelijk te voorzien in een busverbinding tussen de Gorzen en het westen van de stad met het station Schiedam
| |
2-9-1947 | Er gaat een stadsautobusdienst van de RET rijden van de Lekstraat naar de Broersvest en omgekeerd.
| |
feb 1948 | De RET heeft toestemming verleend aan directeur ir. Aikema van Gemeentewerken om deze maand een aanvang te maken met het verleggen van de trambaan op de Schiedamse Rotterdamsedijk van de zijkant naar het midden van de rijweg.
| |
18-9-1948 | De RET stelt twee nieuwe tramstellen (nrs. 571-1021 en 572-1022) in dienst. Dit zijn de eerste nieuwe trams na de oorlog op lijn 4 die rijdt van Schiedam-Koemarkt naar Station Maas in Rotterdam v.v.
| |
1-1-1949 | Het personeel van RET lijnen in Schiedam ontvangt rond de jaarwisseling koffie, speculaas en enkele sigaretten van Padvinders en leden van de Hervormde Jeugdraad en AJC.
De versnaperingen zijn door de burgerij beschikbaar gesteld.
De Sociale Zorg van Rotterdam had hier om gevraagd bij Mevr. Benthem-de Wilde (wethouder Sociale Zaken).
| |
sep 1952 | B en W komen met de RET tot overeenstemming om een nieuwe keerlus voor de tram te realiseren op de Broersvest in het Singelplantsoen. De keerlus op de Koemarkt die voor veel last zorgt voor het overig verkeer, kan dan verdwijnen. De Rotterdamse gemeenteraad moet echter wel dit plan goedkeuren.
| |
okt 1952 | De Dienst Gemeentewerken verstrekt een tekening van de eventuele nieuwe situatie op de Koemarkt als tramlijn 4 en 8 van de RET worden doorgetrokken naar het Singelplantsoen.
| |
1-11-1953 | Het vervoersbedrijf RET vervangt de letteraanduiding voor de buslijnen door lijnnummers.
| |
jun 1954 | De twee RET-tramlijnen naar Rotterdam 1 en 8 vervallen. Ervoor in de plaats komt lijn 4, een ringlijn, met als verste punt de Coolsingel
| |
27-4-1970 | Tramlijn 1 van de RET, met de route Rotterdamse Honingerdijk naar de Koemarkt in Schiedam, rijdt de laatste officiële dienstrit met een oud vier-assig motorrijtuig van het type 1929. Voortaan wordt alleen met modern materieel gereden..
| |
28-8-1989 | De vervoersbedrijven RET en West-Nederland beginnen met buslijnen naar de 's-Gravelandse polder.
| |
9-6-2011 | In Schiedam ligt het openbaar stadsvervoer voor 24 uur geheel stil. De mensen van de RET staken omdat men tegen de kabinetsplannen is om verplichte aanbesteding is en zodoende 120 miljoen te bezuinigen. Het personeel van RET vreest dat de combinatie van aanbesteding en bezuinigingen tot ontslagen zal leiden. De gemeente Schiedam vreest overigens minder openbaar vervoer in de stad vanwege de aangekondigde bezuiniging.
| |
1-10-2015 | Reizigers die zich in het openbaar vervoer van de RET misdragen kunnen vanaf heden een reisverbod voor meerdere trams krijgen. Gold dat aanvankelijk voor de tramlijnen 2,23 en 25. Sinds vandaag geldt dit ook voor trams van en naar Schiedam.
| |
10-10-2015 | Station Schiedam Centrum krijgt op initiatief van de NS en de RET binnen twee weken in de stationshal een tijdelijke 'energy floor. De reizigers die daar dan overheen lopen, wekken electriciteit op om bijvoorbeeld een mobiel op te laden, lichtschermen te laten werken, etc. Ook lopen er enqueteurs rond om de reizigers te vragen hoe zij de sfeer in het station zouden verbeteren. NS-woordvoeder Erik Kroeze: NS-Station Schiedam Centrum staat niet bekend als het meest gezellige station. Daar willen we wat aan doen, samen met de reizigers.
| |
1-4-2017 | Om even over half één vannacht rijdt de laatste trein van Rotterdam, via Schiedam, naar Hoek van Holland. Aan boord vijf (loco)burgemeesters, van de steden die de trein passeert, waaronder burgemeester Lamers van Schiedam. De Hoekse Lijn stopt na 126 jaar en het spoor wordt vervangen door een metrolijn die geëxploteerd wordt door de RET. De nieuwe metro moet in september gaan rijden en tot die tijd zet de RET (snel)bussen in.
| |