6-1-1928 | NV Van der Ende's Autobus Mij. gaat een 15 minutendienst invoeren op haar verbinding met Rotterdam.
| |
1-2-1928 | NV van der Ende's Autobus Mij. vraagt Gedeputeerde Staten of zij de Burg. Knappertlaan, Stadhouderslaan, Willem de Zwijgerlaan, Nassaulaan en omgeving, in haar busrijroute mag opnemen. Ruim 200 personen steunen deze aanvraag.
| |
19-8-1928 | NV Van der Ende's Autobus Mij. wijzigt de routes en dienstregeling van zijn bussen naar Rotterdam en het Fabriplein.
| |
12-9-1928 | NV Van der Ende's Autobus Maatschappij vraagt vergunning voor een benzinepomp-installatie in de Potgieterstraat.
| |
30-5-1931 | In overleg met gemeentewerken is voor Busdienst Van der Ende, die een dienst onderhoudt tussen het Westen en het Centrum een nieuwe route vastgesteld. De nieuwe standplaats is nu op het Frans Halsplein.
| |
25-7-1931 | Bejaarden van het St. Jacobs Gasthuis maken met twee autobussen van Van der Ende een uitstapje naar Meijendel en Kijkduin.
| |
27-4-1940 | De nationale vollegronds bloemententoonstelling 'Polyantha' -1940 wordt officieel geopend door de commissaris der Koningin Jhr.Mr.Dr. H.A. van Karnebeek. De VARA-radio verzorgt een uitzending. Er is grote belangstelling van veel prominenten. De voorzitter van het tentoonstellingscomité Mr. H.A.M. Roelants houdt een welkomstrede. Burgemeester Mr.Dr. F.L.J. van Haaren spreekt. Er is kinderzang van 600 schoolkinderen van het Polyantha-lied. Van der Ende Autobusonderneming brengt vanuit Rotterdam bezoekers naar de Polyantha voor de prijs van f. 0,50, in het weekend f. 0,60 (incl. entree).
| |
28-5-1940 | Het Departement van Handel, Nijverheid en Scheepvaart publiceert een lijst van wijziging der ontheffing op het verbruik van motorbrandstof wegens:
1. Opheffing autobusdienst Maassluis, Vlaardingen, Schiedam, Rotterdam door NV Evag en NV Vaom.
2. Beperking autobusdienst Van der Ende tot alleen Schiedam.
3. Alle RET bussen verdwijnen uit Schiedam, Van der Ende neemt deze over.
| |
29-5-1940 | De RET-bussen K en M zijn uit het stadsverkeer verdwenen. Opheffing Schiedam West-Rotterdam Centrum door de busdienst van Van der Ende. Van der Ende verzorgt wel de diensten in Schiedam. Opheffing van de Vlaardingse autobusdiensten van Maassluis-Rotterdam. RET-bus L Kethel-Hillegersberg blijft rijden. (31 mei ingekrompen tot Kethel RK Kerk-Schiedam Station
Van der Ende rijdt ook een 20 minutendienst Rubensplein-Station NS
10 minutendienst Rubensplein-Koemarkt
20 minutendienst Rozenburgerplein-Koemarkt
met in totaal 4 bussen.
| |
7-8-1940 | Het blijkt dat het verstrekken van vier vergunningen aan busmaatschappij Van der Ende voor het rijden van vier bussen op alle Schiedamsche trajecten, op een vergissing berust. Een controleur van de rijksinspectie heeft nu de fa. Van der Ende aanzegging gedaan tot inlevering van drie vergunningen, hetgeen onmiddellijk gebeurde. De RET rijdt nu de diensten alleen of samen met Van der Ende.
| |
7-8-1940 | Manifestcomité van actie Van der Ende tegenover de RET: 'Aan de burgerij van Schiedam. Sinds geruime tijd heerst hier ter stede een heftige verontwaardiging onder het publiek over de laakbare manier, waarop de busonderneming van der Ende door de RET langzaam maar zeker wordt doodgedrukt....enz.' Men kan zijn sympathie met Van der Ende betuigen.
| |
13-8-1940 | Busonderneming Van der Ende heeft een uitgebreid onderhoud met de directeur van de RET. Hierin komen aan de orde de conflicten tussen beiden, de achtergronden enz.
| |
26-8-1940 | Publicatie van een Open Brief van het Comité van Actie tot het behoud van Van der Ende's Autobusonderneming aan de directeur van de RET. Hierin worden 6 vragen geformuleerd.
| |
28-8-1940 | De krant ontvangt diverse sympathiebetuigingen over busonderneming Van der Ende, zoals:
Elf jaar tevreden abonnee (van lijn van vd. Ende)
Steeds op tijd.
De gele bus (van de RET) ligt ons nu eenmaal niet.
De klant is koning.
De mening van een vooraanstaand burger is: 'Ik haast mij mijn instemming met uw actie te betuigen'.
| |