16-2-1847 | De gemeenteraad besluit een spoorlijn aan te leggen tussen het bestaand station van de Hollandsche IJzeren Spoorweg Maatschappij (HIJSM) aan het Stationsplein en de rivier de Nieuwe Maas. Deze zou ter hoogte van de Dammelaan (Damlaan) aftakken van de ontworpen spoorlijn naar Hoek van Holland naar een ontworpen haven in het Frankenland. Om allerlei redenen ging deze aftakking van de spoorlijn Amsterdam Rotterdam niet door.
| |
31-5-1847 | Plechtige opening van het laatste deel van de spoorweg Den Haag-Delft-Schiedam-Rotterdam, onder toezien van een grote menigte op het Stationsplein. Bij het Stationsgebouw (ontwerper waarschijnlijk Cornelis Oudshoorn en uitvoerder ir. Conrad) staat het Corps Muziekanten van de Schutterij. Omstreeks half 12 komt de locomotief "Amsterdam" als "eclaireur" (= verkenner) aan en daarna de locomotief "Rotterdam" met zes wagens, vervolgens locomotief "'s-Gravenhage" als eclaireur en locomotief "Haarlem" met zeven wagens.
| |
27-8-1847 | De directie van de Hollandsche IJzeren Spoorweg Mij. besluit, ten gerieve van de reizigers retourkaartjes te gaan uitgeven.
| |
1888 | Naar ontwerp van architect D.A.N. Margadant wordt ongeveer 65 meter oostelijk van het oude spoorwegstation, een nieuw stationsgebouw gebouwd.
| |