30-7-1573 | De Staten van Holland besluiten dat de hoogheemraadschappen Delfland, Schieland en Rijnland onder water moeten worden gezet om het de Spanjaarden onmogelijk te maken meer steden te heroveren. Het besluit wordt niet onmiddellijk uitgevoerd.
| |
24-5-1928 | Het Hoogheemraadschap Delfland houdt de aanbesteding aan voor de aanleg van een keersluis in de Poldervaart nabij de Kandelaar.
| |
9-1-1930 | Bij het Hoogheemraadschap van Delfland heeft de aanbesteding plaats van de bouw van de vaste gedeelten van de hulpbrug, die in Kethel de Steenen Brug gaat vervangen.
Hoogste inschrijver is P. Kuypers & M. Kloppers te Kethel voor f. 19.800,-, laagste inschrijver is G. van Dijk te Waddinxveen voor f. 13.990,- aan wie het werk is gegund.
| |
21-11-1930 | In een vergadering van het Hoogheemraadschap Delfland stelt men vast dat wegens de slechte toestand van het bestaande Stoomgemaal Van der Goes, de bouw van een nieuw gemaal aan de Vijfsluizen noodzakelijk is.
| |
2-6-1931 | Hoogheemraadschap Delfland besluit een nieuw gemaal te bouwen aan de Vijfsluizen. Kosten f. 600.000,-. Aan het besluit ging een diepgaande discussie vooraf tussen dijkgraaf Mr.Dr. C.P. Zaaijer, hoofdingeland Ir. F.C.J. van den Steen en Ir. Kolff, de indiener van het plan.
| |
13-6-1931 | Het Gemeentebestuur en het Hoogheemraadschap Delfland onderhandelen over een grotere uitvoer van water uit de Schie. Dit om tot (een betere) doorspoeling van de Schiedamse grachten te komen. Tevens wordt gesproken over verbetering van de Noordmolenstraat en het op mindere diepte brengen van de gracht aldaar.
| |
16-6-1931 | Raadslid H.J. Steens stelt B en W schriftelijk vragen over de kwestie met Hoogheemraadschap Delfland inzake de doorspoeling van de Schiedamse grachten. Hij acht de weigerachtige houding van Delfland als beledigend.
| |
3-1-1935 | Dijkgraaf en Hoogheemraden van Delfland hebben vergunning gevraagd tot oprichting van een dieselgemaal bij de Vijfsluizen. Het gemaal zal bestaan uit 2 stuks 6-cylindermotoren van elk 300 PK en 2 drijvende centrifugaalpompen.
| |
jun 1940 | Een duiker is verscheidene dagen aan het werk geweest in de binnensluis bij de Beurs. Tegelijkertijd zijn sluisdeuren gelicht en op de wal gerepareerd. Men heeft de verwachting dat aan de verlangens van het Hoogheemraadschap Delfland is voldaan en het lekken van de sluis praktisch heeft opgehouden.
| |
8-2-2015 | Het Gemeentearchief Schiedam koopt een mooie art- decokaart uit 1928 met daarop het grondgebied van het Hoogheemraadschap van Schieland. De litho is ontworpen en getekend door Pieter Willem van Baarsel (1879-1949), een bekend grafisch ontwerper die naast vele boekomslagen ook postzegels ontwierp.
De kaart van Schieland die Van Baarsel ontwierp en tekende bevat centraal een grote overzichtskaart. Deze toont dat de twee grootste droogmakingsprojecten, de Zuidplaspolder en de polder Prins Alexander zijn voltooid.
Rechts van de kaart zijn de wapens van de gemeenten te zien die onder het hoogheemraadschap vielen, waaronder ook dat van Schiedam. Schiedam was overigens de enige gemeente die waterstaatkundig onder twee hoogheemraadschappen viel, onder dat van Schieland en dat van Delfland.
Aan de linkerzijde staan de familiewapens van de dijkgraaf en hoogheemraden. Eén van deze hoogheemraden was de bekende Schiedammer J.M. van der Schalk, eigenaar van de bierbrouwerij De Griffioen, maar ook onder meer oprichter van Hermes-DVS en van de Ambachtsschool, gemeenteraadslid, regent van het Weeshuis der Hervormden en commissaris van zowat alle belangrijke bedrijven in Schiedam. Aan de onderkant van de kaart is een decoratieve voorstelling te zien van de uitmaling van water, een belangrijke taak van het hoogheemraadschap.
De originele handgetekende en ingekleurde kaart bevindt zich in het archief van het Hoogheemraadschap. Het Schiedamse exemplaar is de litho die hiernaar is gemaakt.
| |