1600 | Schiedammers nemen in compagnieschap deel aan de walvisvaart op Groenland.
| |
3-7-1651 | De vroedschap wijst het verzoek af van de Nieuwe Groenlandse Compagnie om op het Oosterhoofd een kokerij voor de verwerking van walvisspek tot traan te mogen vestigen.
| |
30-5-1746 | Vier Schiedamse walvisvaarders: Jan Anthonij Feteris, commandeur; Pieter Jansen Feteris, stuurman; Arij Poort, harponier en Cornelis van Bree, bootmansmaat lijden bij Groenland schipbreuk met hun walvisvaarder "Cralingen" uit Amsterdam, nadat zij reeds 6 walvissen aan boord hebben. Zij verblijven met twee sloepen gedurende vijf dagen op een ijsschots en worden daarna door een andere walvisvaarder opgepikt. Zij doen hiervan verslag op 04-07-1746 bij notaris Jan van Lijken te Schiedam.
| |
2-4-1787 | Vanuit Schiedam gaat "De Patriot" ter walvisvaart onder de directie van de patriot Mr. B.J. Pielat van Bulderen. Commandeur is kapitein Willem Snel van Ammerstol. Er werden 8 walvissen gevangen.
| |
1788 | Vanuit Schiedam wordt een tweede walvisvaart ondernomen onder directie van Mr. B.J. Pielat van Bulderen. Weer met hetzelfde schip van vorig jaar alleen is dit nu van Patriot omgedoopt in De Hoop. Bij terugkeer is de vangst twee walvissen en vijftien robben.
| |
1789 | Mr. B.J. Pielat van Bulderen stuurt voor de derde maal een schip ter walvisvaart. Nu is de vangst dertien walvissen en één narwal.
| |
1790 | Voor de vierde maal gaat onder directie van van Mr. B.J. Pielat van Bulderen een schip ter walvisvaart . De vangst is drie walvissen.
| |
jan 1953 | In het Wilton-Fijenoord Nieuws van januari 1953 staat dat het bedrijf de opdracht heeft geboekt voor de bouw van de Willem Barendsz', een walvisvaarder met een waterverplaatsing van ca. 44.000 ton en een draagvermogen van 26.400 ton, met twee fabrieksinstallaties. Het schip zal gebouwd worden voor rekening van de Nederlandsche Maatschappij voor de Walvischvaart.
| |
20-11-1954 | Bij scheepswerf Wilton-Fijenoord gaat de Willem Barendsz II van de helling. Dit is tot nu toe het grootste Nederlandse schip en meet 44.000 bruto registerton. Het schip is bestemd voor de Nederlandse walvisvaart.
| |