30-1-1835 | Oprichting van de Schiedamse Scheepsrederij met het doel op de werf De Nijverheid schepen te laten bouwen.
| |
18-3-1835 | Burgemeester en Wethouders ontvangen definitieve toestemming van het Departement van Binnenlandse Zaken om scheepstimmerwerf De Nijverheid op (een deel van) het voormalige Galgoord te laten aanleggen
| |
25-3-1835 | Het contract voor het graven van de kielhaven voor scheepstimmerwerf De Nijverheid wordt getekend.
| |
31-7-1835 | Ingebruikstelling van scheepswerf De Nijverheid aan het oostelijk Hoofd, op het voormalige Galgoord. Tevens kiellegging van het eerste fregatschip De Stad Schiedam voor rekening van de Schiedamsche Scheepsreederij. De leiding van de werf berust bij Cornelis Gips uit Dordrecht.
| |
1-7-1836 | Tewaterlating van het schip De Stad Schiedam, van 801 ton op scheepswerf De Nijverheid voor rekening van de Schiedamsche Scheepsreederij.
| |
10-6-1838 | Tewaterlating van de bark Proteus voor de rederij De Groot, Roelants en Co. te Schiedam op scheepswerf De Nijverheid.
| |
18-8-1838 | Tewaterlating van het fregat Willem de Eerste van 474 last of 896 ton, voor de Schiedamsche Scheepsreederij op scheepswerf De Nijverheid.
| |
15-5-1839 | Het fregat Delft van 417 last ofwel 788 ton voor rekening van Bonke & Co. te Rotterdam, wordt tewatergelaten op scheepswerf De Nijverheid.
| |
27-7-1839 | Het fregat Lucie van 384 last ofwel 726 ton voor rekening van rederij J. Roelandts & Co. te Rotterdam tewatergelaten op scheepwerf De Nijverheid.
| |
20-9-1839 | Op scheepswerf De Nijverheid wordt de bark Prins Veldmaarschalk van 236 last ofwel 446 ton voor rekening van rederij De Groot, Roelants & Co. tewatergelaten.
| |
30-5-1840 | Het fregat Oud Nederland van 494 last ofwel 896 ton wordt voor rekening van de Schiedamsche Scheepsreederij tewatergelaten bij scheepswerf De Nijverheid.
| |
24-8-1840 | De bark Mercator van 238 last ofwel 450 ton wordt op scheepswerf De Nijverheid tewatergelaten voor rekening van rederij De Groot, Roelants & Co.
| |
12-9-1840 | Bij scheepswerf De Nijverheid wordt het fregat De Stad 's-Gravenhage van 475 ton ofwel 898 last voor rekening van de Haagsche Scheepsreederij tewatergelaten.
| |
7-4-1841 | Bij scheepswerf De Nijverheid wordt het fregat Edouard van 371 last ofwel 701 ton voor rekening van J. Roelandts & Co. te Rotterdam tewatergelaten.
| |
28-9-1841 | Bij scheepswerf De Nijverheid wordt de bark Christiaan Huygens van 284 last ofwel 537 ton, voor rekening van De Groot Roelants & Co. tewatergelaten.
| |
26-3-1842 | Bij scheepswerf De Nijverheid wordt het fregat Pieter Corneliszoon Hooft van 479 last ofwel 905 ton voor rekening van de Schiedamsche Scheepsreederij tewatergelaten.
| |
20-7-1843 | Bij scheepswerf De Nijverheid wordt de bark Soolo, groot 354 last ofwel 669 ton tewatergelaten voor rekening van rederij De Groot, Roelants & Co.
| |
15-9-1845 | De bark Loopuyt van 174 last ofwel 379 ton wordt voor rekening van De Groot, Roelants & Co. tewatergelaten op scheepswerf De Nijverheid.
| |
15-7-1847 | De schoener Van der Palm van 272 last ofwel 514 ton, gaat bij scheepswerf De Nijverheid te water voor rekening van rederij De Groot Roelants & Co.Het schip komt onder bevel van kapitein J.J. Muntendam.
| |
27-12-1847 | De schutterij en werklieden van de scheepstimmerwerf De Nijverheid brengen H.W. Roelants een serenade ter gelegenheid van zijn benoeming tot Ridder in de Orde van de Nederlandsche Leeuw door Z.M. de Koning.
| |
7-3-1848 | Op de scheepswerf De Nijverheid is met goed gevolg het schoonerschip Mr. Cornelis Haga te water gelaten. Het schip is gebouwd voor rekening van rederij De Groot Roelants & Co.
| |
19-8-1848 | De schoener Ceres van 115 last ofwel 217 ton, gebouwd voor rekening van rederij Ary Prins en Co. gaat bij scheepswerf De Nijverheid te water. Het schip gaat varen onder bevel van kapitein J.J. Cramer.
| |
14-6-1852 | Op het terrein van de scheepswerf De Nijverheid wordt de fa. Sleephelling opgericht bij akte door notaris K.A. Poortman. Deelhebbers zijn de heren P. Loopuyt, W.J. Nolet, J.F. Schweiker, Th. Zoetmulder. de laatste twee handelend onder de firmanaam A Prins & Co., vertegenwoordigd door H.W. Roelants, A. Knappert, J.A.J. Nolet en P. Gips Czn, D.B. Gips en D. Gips, samen handelende onder de firmanaam firma C. Gips &Zn, aan wie ook het beheer is opgedragen..
| |
1863 | Bij scheepswerf de Nijverheid loopt de clipperbrik Candati met een waterverplaatsing van 126 last ofwel 238 ton van stapel voor rekening van H.W. Roelants.
| |
1875 | De bark Bima, groot 220 last (416 ton) wordt tewatergelaten bij scheepswerf De Nijverheid. Het schip lag vanaf 1866 onverkocht op stapel en werd tenslotte gekocht door Bonke & Co. te Rotterdam
| |
27-8-1881 | Bij Van Schie & Co, op het terrein van de voormalige werf De Nijverheid, wordt voor rekening van de Gebr. J. en L. Bitter de sleepstoomboot Mentor IV tewater gelaten.
| |
1887 | Scheepswerf De Nijverheid, waarop de Bima als laatste schip in 1875 werd tewatergelaten, wordt geliquideerd.
| |