15-5-1339 | Het uitdiepen van het buitendijkse water (zie 10 april 1336) waarbij de Lange Haven een gedeelte van de Buitenhaven zijn ontstaan, is gereed. Om de kosten te kunnen betalen krijgt de stad van graaf Willem IV enkele geldopleverende privileges zoals het recht om belasting te heffen op bier en granen, het heffen van sluis- en havengelden en het innen van waaggeld. Als tegenprestatie geldt de verplichting om de gebouwde sluis zo breed mogelijk te houden: de graaf moet er met zijn oorlogsschepen kunnen doorvaren.
| |
6-12-1930 | De Kamer van Koophandel te Rotterdam waarschuwt de Rotterdamse gemeenteraad voor het gevaar van achteruitgang in de haven, doordat Schiedam en Dordrecht met lagere havengelden concurreren.
| |
5-2-1931 | In de Lloyds List nr. 3, dat met foto's aandacht geeft aan de Rotterdamse haven, wordt gemeld dat enkele grote rederijen hun schepen laden en lossen in Schiedam ter besparing van de hoge havengelden in Rotterdam.
| |